Trender ersätter övertygelse

Det är positivt att notera att Systembolagets försäljning av alkoholfritt ökade med 40% första halvåret i år, enligt artikel i Svenska Dagbladet idag. Läs här.

Det är till råga på allt ovanpå en 26 procentig ökning i fjol. De som uttalar sig om orsakerna menar att det är en trend. Många vill leva ett hälsosammare liv och kravet att vara skärpt på jobbet ökar.

Det är gott och väl att trender hjälper till med att leda folk till kloka och medvetna val men det är en svaghet att förändringen inte beror på ideologisk övertygelse.

Min uppfatning är att det är stor skillnad mellan trend och övertygelse. Ett ändrat beteende som grundar sig på en trend kan snabbt ändra riktning igen. Trendighet utgår från mig själv. Jag byter stil och beteende eftersom jag får fördelar av det och utifrån att jag ligger bättre till inför andras omdömen.

En övertygelse grundar sig däremot utifrån en idé, en livshållning som innefattar andra människors väl och inte endast mina egna behov. Det kan kosta på att följa en övertygelse men den vilar på en stark grund som trendiga vindar inte rår på.

De senaste årens trend i många kyrkor har blivit en liberal hålling till alkohol. Därmed upphöjer man den starka personen som kan dra gränser för egen del och sviker Jesu exempel och lära. När Frälsningsarmén står kvar vid hållningen att en frälsningssoldat skall lova att inte någonsin dricka alkohol så upphöjer man tanken att jag som är stark skall kunna leva sida vid sida med den svage – på hans villkor.

Säkert kommer den alkoholfria trenden att hjälpa mången svag människa. Jag är klart positiv till detta. Min förhoppning är också att ett nytt beteende skall öppna ögonen hos de till synes starka människorna och bli en grogrund för en djup övertygelse.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.