När framtiden är oviss

Jag är nog inte ensam om att uppleva att framtiden är svårbedömd. Frågor om framtiden handlar om allt från oförutsägbara naturkatastrofer till närliggande utmaningar som barnens hälsa och mat för dagen. Hur skall kriget mot Ukraina utvecklas och hur kommer det att påverka mig och våra länder? Hur mycket ansvar ska jag ta för att säkra min egen välfärd, vad innebär det konkret att jag litar på Guds omsorg och hur planerar vi som församlingsgemenskap inför framtiden?

Jag finner en god uppmuntran i den situation som Markusevangeliet återger och som vi läser när vi närmar oss de 40 dagarnas fastetid innan påsken.

Bröderna Jakob och Johannes har en tydlig bild av sig själva och Jesus. De tycks ha fastnat i en vision av att Jesus skall inta en maktposition och de vill ha platserna närmast honom. Denna framtidsbild är så stark att de inte tycks ta till sig Jesus betydligt mer allvarliga information. Jesus säger att de går mot en tid och en plats då han skall dömas till döden, bli spottad på och piskas. Det är knappast någon attraktiv maktposition han beskriver.

Denna dystra framtidsutsikt avslutas med det märkliga men hoppfulla att han skall uppstå och få liv igen efter tre dagar; men inte ens det får bröderna att fundera på hur Jesus framtidsbild kan passa in i deras vision.

Hur detta samtal utvecklas och hur Jesus hanterar de andra lärjungarnas upprördhet över brödernas ambitioner kan du läsa om i Markus evangelium kapitel 10, vers 32-45. Jag vill dröja klar vid det hoppfulla faktum att Jesus inte blir irriterad eller nedlåtande när våra mänskliga (ibland själviska) framtidsscenario har en annan riktning än det som är Guds tankar för oss och världen.

Veckorna som Jesus delar med sina lärjungar fram till påsken visar på hur han bit för bit tar dem med in i Guds väg genom historien. Guds väg är att ljus och liv segrar över mörker och död. Jesus bjuder också med oss på den vägen och visar att hans makt inte utövas genom att härska och kontrollera utan genom att låta en tjänares sinnelag prägla hur jag använder mina gåvor.

Framtiden är svårbedömd, men framtiden består inte främst av händelser utan av ett liv tillsammans med Jesus.

Jesus samlade då de tolv och förklarade för dem vad som skulle hända med honom. ”Vi är nu på väg till Jerusalem”, sa han. ”Där kommer Människosonen att bli förrådd och överlämnad till översteprästerna och de skriftlärda, och de ska döma honom till döden och överlämna honom till hedningarna. De ska sedan håna honom och spotta på honom, piska honom och till slut döda honom. Men efter tre dagar ska han uppstå.”
Då gick Jakob och Johannes, Sebedaios söner, fram till honom och sa: ”Mästare, vi vill be dig om en sak.”
”Vad vill ni då att jag ska göra för er?” frågade han.
De sa: ”Låt oss få sitta en på höger och en på vänster sida om dig i din härlighet.”

Markus 10:33-37 NUBibeln

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.