Onda makter

Det är vanskligt att tala om att människor kan drabbas av en ond ande som får dem att göra och säga saker som förstör och skadar både dem själva och andra.
Vanskligheten kommer av att det målats upp skräckbilder av exorcism men även att okunskap i frågan lett till förvirring och osund andlig vägledning.

Det finns dock flera exempel på hur Jesus tilltalar onda makter som härjar i en människa utan att för den skull fördöma människan.
Pappan som kom till Jesus med sin son förstod att det som sonen gjorde var krafter utanför hans gudagivna personlighet. Jag vill inte spekulera i vad som var sjukdom och vad som var onda krafter i pojken men finner en tröst i att Jesus bad pappan beskriva hans tillstånd för att bättre förstå vad det handlade om.
Det intressanta för mig är att Jesus tilltalar anden direkt, som en personlighet. Ingen skugga faller på familjen eller pojken som människa.

Så gjorde Jesus också med en man i Kafarnaums synagoga. (Markus 1:25) och med mannen som levde bland gravarna (Markus 5). Men även ur den gode Petrus slank det ord som var initierade av satan när han tog Jesus åt sidan och ville prata om alternativ till korsfästelsen. (‭‭Matteus‬ ‭16‬:‭22‬-‭23‬‬‬)

Sannolikt har lärjungarna tidigare kunnat befria människor från sjukdom och onda andar, de hade fått den gåvan av Jesus, men denna gång gav deras försök inget resultat. ”Den här sorten kan bara drivas ut genom bön” sa Jesus. Jag blir inte mycket klokare på detta svar men tar det som en påminnelse om att vår kamp mot det onda endast har framgång genom att det är Jesus som handlar genom oss. Bönen ska tömma mig på all falsk tillit till yttre ritualer, verbala formler eller att jag tar äran av framgång eller skam av misslyckande på mig själv.

När vi är osäkra i frågor om Guds Ande och onda andar blir vi lätt otydliga. Både godhet och ondska blir en opersonlig känsla eller diffus närvaro som ska blidkas med svartkonst av diverse slag. Men lär man känna Jesus så kommer man snart fram till att han är den person som är både Ande och människa för att besegra den andliga maktperson som kallas satan eller mörkrets furste eller djävul eller….

Vi behöver inte lyfta blicken långt för att få många exempel på att människor med kapacitet för det goda har hamnat i den ondes våld. Människor som luras in under drogernas maktsfär, där både missbruks- och försäljningsleden leder till mer död än liv. Män som tas från sina familjer för att tvingas till att döda, plundra och begå våldtäkt i ett oprovocerat anfallskrig mot grannlandet.

Det är inte normalt för någon människa att vara ond och göra det onda. Därför lät Gud Jesus komma till världen för att med sina gärningar före sin död, i sin död och efter sin död visa att det finns en som besegrar den onda makten i alla dess former.

Bön: Jesus, jag ber att du skall vara min sanning, mitt ljus och min kärlek. Tack att du ger mig klarsyn och mod att hjälpa människor som vill lämna mörkrets makter. Tack att du hör oss när vi beder och uppmuntrar oss till att vara uthålliga, trofasta tjänare åt dig. Amen

Marie Willermark

”En man i folkhopen sa då: ”Mästare, jag har tagit med min son hit som är besatt av en ond ande som gör honom stum. Varje gång anden går till attack, slår den honom till marken och får honom att tugga fradga och gnissla tänder, och han blir alldeles stel. Jag bad dina lärjungar att driva ut den onda anden, men de klarade det inte.” Men nu såg Jesus att folk kom springande från alla håll, och därför talade han strängt till den orena anden och sa: ”Du stumma och döva ande, jag befaller dig att fara ut ur honom och aldrig mer komma tillbaka!” Anden skrek och ryckte och slet i pojken men for till sist ut ur honom. Pojken låg där alldeles livlös, och många sa: ”Han är död.” Men Jesus tog honom i handen och drog upp honom, och då reste han sig upp. När Jesus sedan kom hem och blev ensam med sina lärjungar, frågade de honom: ”Varför kunde inte vi driva ut den?” Jesus svarade: ”Den sorten kan bara drivas ut genom bön.””
‭‭Markus‬ ‭9‬:‭17‬-‭18‬, ‭25‬-‭29‬ ‭NUB

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.