Vad är värt ett svärd genom själen?

Vi får ibland glimtar av hur människor som tar ansvar i politiska uppdrag blir utsatta för hat och hot. De som vill verka för ett samhälle med sunda normer inom demokratin blir måltavla för de gränslösa människorna.

Det utmanar mig i att följa Jesus också när motgångar och konflikter möter. Det är frestande att bli en kristen kulturkonsument och blunda för detta grundläggande i livet med Jesus: Gud vill använda mig för att möta andras behov och för att bygga sunda gemenskaper.

När den gamle Symeon profeterar över barnet Jesus så får föräldrarna höra mycket gott om hans framtid. Men det finns ett pris att betala för den som låter sig användas av Gud för att förbättra samhället och människors livsvillkor.

Maria skulle få erfara svärdet genom sin själ. När det onda avslöjas tiger det inte stilla.

Idag ber vi i Frälsningsarmén för officersskolan och att fler personer skall gå in i ett förbund med Gud som frälsningsofficer.

Jag har aldrig känt mig frestad att lämna mitt förbund med Gud. Trots stunder då det varit svårt med inre och yttre kamp så har också själva kampen varit en påminnelse om att det är nu som det får visa sig att Guds väg vinner i omständigheterna. Det är när dilemman uppstår som Guds Ande får en möjlighet att visa mig på rätt och fel i sakfrågorna.

Tveka inte att säga ja till Guds kallelse över ditt liv, om det är som Symeon och Hanna att välsigna människor med de gåvor han gett dig och profetera i din församling eller om det är att utbilda dig till ett heltidsarbete i. För det är alltid så att det ljus som Kristus sprider är starkare och härligare än vad frestaren kan hitta på.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.