Lunch med Fader Zakaria och Marcus Birro

Det var tankeväckande att i fredags lyssna till den koptiske prästen Zakaria. Han är inte känd för så många svenskar. Marcus Birro var där under lunchen och vi råkade gå ut samtidigt. Hans namn använder jag mest för att få dig att läsa! Både Marcus och jag konstaterade att det vi hört var mycket tankeväckande.

Tillsammans med oss var det några personer från Riksdagens kristna grupp och en del präster och pastorer vars kyrkor bl.a. når muslimer i sin tjänst. Samordnare för det hela var journalisten Sievert Öholm och värd var Medie Mission International.

Nå, vad handlade det hela om då?

Fader Zakaria är Egyptier och präst i den Koptiska kyrkan. Han satt i Egyptisk fängelse på 80-talet för sitt arbete med att sprida och praktisera evangeliet. Han hamnade i Australien, bodde ett tag i England men är nu verksam i USA. Gud har lagt en kärlek i honom till de muslimer som söker sanningen om Gud och hans väg att nå ut är genom media.

Fredagens föredrag började med att han delade sitt vittnesbörd. Uppväxt i en kristen familj blev han som ung ganska radikal i att söka sanningen i sina rötter. Genom Guds tilltal i Bibeln blev han klar över att frälsningen var en erfarenhet av tro på Jesus och inte genom gärningar. Efter det fick han en längtan att bli fylld av den Helige Ande. Han bad intensivt och då, underströk Fader Zakaria, satte Gud sitt finger på min självcentrering med att fråga: ”Varför vill du bli fylld med den Helige Ande? – För att tjäna dig, sa jag…eller för att du vill bli en berömd predikant? Sa Gud.” Gud besvarade bönen när han ödmjukade sig i sanningen.

Det blev en väckelse i kyrkan han sedan kom att tjäna i och det ledde alltså bl.a. till fängelse p.g.a. att han delade Evangeliet till muslimer. 1989 lämnade han Egypten.

I föredraget berättar han också hur Gud gav honom en särskild gåva till att älska och nå muslimerna och gåvan att älska och lära sig det arabiska språket. Han menar att 10-20% av muslimerna verkligen söker sanningen om Gud. De är de får, som Jesus pratar om i Johannesevangeliet 10:16, som tillhör den andra fållan.

Hans sätt att nå ut är inte konfrontation mot Islams lära utan att använda deras egna heliga skrifter som utgångsläge. ”När muslimerna märker att jag kan mera om deras egen religion än de själva blir det som en elektrisk stöt. De börjar undra över vad som är sanning. Jag bara frågar, jag attackerar inte. Jag läser deras böcker och frågar vad som är sanning.”

El-chocken har ofta sin grund i att Fader Zakaria lyfter fram de många värderingar som går helt på kant med mänskliga rättigheter och ett civiliserat samhälle. Han sa ”jag hatar inte muslimer, jag bara lyfter fram islam i ljuset. När de blir befriade från lögner som binder dem så kan man börja tala om en sann Gud.” Googlar man på Fader Zakaria blir det många träffar med både artiklar och filmklipp.(Hemsidan finns här.)

Att samtala om de här sakerna, menar han, går inte i större samlingar eller mindre grupper med muslimer. De fruktar för varandra. Kontakten fungerar bäst individuellt, ofta i hemlighet. Och då är TV och Internet mycket effektivt.

Mot slutet av lunchen hann vi höra några få kommentarer om ”den Arabiska våren”, den politiska utvecklingen i Egypten. Han menar att partiet Det Muslimska brödraskapet har stulit revolutionen från de unga.

Varför skriver jag om detta? Det är minst sagt lättast att undvika brännbara ämnen och begrepp. Detta är ett område där vi ofta håller oss på säkert avstånd av respekt (och rädsla) för att bli misstolkade. Jag blev också starkt berörd av Fader Zakaria uppenbara respekt för och kärlek till människor och att han faktiskt så tydligt följer Jesu exempel att inbjuda till dialog. Jesus samtalade gärna om sanningen men hans främsta argument är att  vara, personifiera sanningen bland många sanningar och låta människor välja utifrån den fakta och de bevis som presenteras.

Den bestående behållningen för mig är bl.a. att alla religiösa sanningsanspråk eller filosofiska livshållningar behöver utmanas. Varför är jag kristen? Finns det bevis för att min tro är sann? Min, och mångas uppfattning är att det finns bevis och att all andlig och empirisk kunskap sammanfattas i Jesus. Hans ursprung, hans fullbordade uppdrag och hans uppståndelse och eviga makt är bevis som både kan beskådas och erfaras.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.