Frihetens pris

Frågan är inte vad priset är utan vem som betalar och vems frihet som köps.

Den arabiska demokratiseringsvågen aktualliserar den politiska frihetens dilemma. Den ska inte bara vinnas utan även förverkligas. Unga studenter, män och kvinnor, gav sina liv för att få en ny framtid men etablerade maktstrukturer verkar ta över.

Den ”fria marknaden” har också varit på tapeten. När den kommunala och statliga utförsäljning tog fart var ett argument att politiker inte är kompetenta att driva stora verksamheter. Det må vara ett relevant argument men har det visat sig att kompetensen att vinna upphandlingar ger bättre verksamheter i skola och omsorg?

När jag ser mångfalden av annonser för vin i våra dagstidningar och hör Sverker Olofsson i sitt TV program (4 januari), om Sverige som håller på att supa ihjäl sig, – då undrar jag vem som betalar priset för den friheten. Barnen? Familjen? Tonåringarna? Priset betalas i varje fall inte av de annonserande bolagen och dryckeskulturlobbyisterna. Varför använder inte fler beslutsfattare (= du och jag i våra olika sammanhang) sin frihet till att säga nej till det som förstör, bryter ner och dödar?

Som väl är finns det en frihet som både kan stå emot kontrollbehov, korruption och vinstintressen. Magnus Malm skriver i tidskriften NOD, nr2/2011 om detta. (Tyvärr finns inte artikeln tillgänglig på nätet.)

”Friheten innebär nämligen risk. Risken att saker händer som vi inte hade planerat. Hela vårt djupa kontrollbehov möter sin dödsfiende i friheten, och det blir en kamp på liv och död.”

Han fortsätter med att föra in hela frågan i sitt viktiga, ursprungliga sammanhang: Det har att göra med vem vi tillbeder. Avgudar i den bibliska historen är synliga, berörbara, konkreta – men sorgligt döda. Den levande Guden är osynlig och ses därför som svårmedgörlig. ”De falska gudarna måste vi bära. Den levande Guden bär oss.”

Detta är inte endast en fråga inom teologin. En sund frihet är grunden för varje människa, familj, samhälle och land. En frihet kan bara överleva hos den som vet vem och vad som som är helig i livet. Friheten utgår inte från allt jag kan välja till och utöka mitt liv med. Friheten blir större ju mer jag väljer att avstå det som inte behagar Gud. För om Gud är den han säger sig vara så finns han till för att skapa sunda relationer – något som är omistligt om frihet inte ska missbrukas.

Den bedömning jag gör i mitt eget liv är att jag har en oerhörd stor frihet. Den beror naturligtvis på yttre orsaker som att jag inte är fattig och att jag lever i ett fungerande demokratiskt land. Men framför allt äger jag en frihet som hade ett väldigt högt pris. Min själ, mitt inre är befriat från att känna skuld och skam. Sådant är nämligen resultatet av det som Jesus liv gick ut på.

P.S. Det är trevligt med alla goda kommentarer som jag och bloggen fått. Det första inlägget har hittills haft 1.045 besök.

4 svar till “Frihetens pris

  1. När du besökte oss i Edsbyn hade du ett mycket intressant föredrag om Urkraina och Frälsningsarméns arbete där med de småresurser som står till förfogande där från arméns sida TACK

  2. Det är en mycket svår poblematik Sverker tog upp att det är pengar som allt annat är drivkraften för människan Oerhörda summor läggs ned på reklamen för alkoholen både i tidningar och TV Många unga människor tror jag tar intryck härvidlag Hade Alkoholen upptäckts i dag hade den totalförbjudits Vi har i Amerika en tid haft alkoholförbud i början av det tjugonde århundradet med katastrofala konsekvenser I denna stund diskuterar A-laget i Radions P1 kärlek intressant och man får höra vittnesbörd från de s.k. drinkarna I Sverige har vi haft folkomröstning om alkoholens vara eller icke vara Albert Engström myntade i samband med denna ” Kräftor kräva dessa drycker” Resultatet blev får jag nog säga inget Nej tillalkoholen som tur var Jag själv tar mig en sup ibland och mår bra men jag känner också till människor som snedtänder och blir våldsamma

  3. Å jag har mer och mer börjat upptäcka den sköna friheten att säga nej till det som tunger och förstör. Även till små saker som tunger. En mycket, mycket skön frihet.

  4. Bra sagt! Hur ska man kunna följa upp detta?
    sw

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.