Fattigdom begränsar

Jag är förvisso bara en turist i den fattiges vardag men det ger ändå underlag till åtskilliga reflektioner. (Se föregående blogginlägg om sammanhanget.)

En sak är uppenbar. Har man 12 kr om dagen till mat begränsas friheten radikalt. Jag får vad jag behöver av näring varje dag och lever dessutom med lyxen att ha dricksvatten i kranen. Men min begränsning blir en stark kontrast till friheten som alla runtomkring mig tycks ha. Att leva på billig  bas-kost blir enformigt och jag saknar friheten till spontaninköp eller att kunna välja det som är gott och inte bara det som har lägsta pris.

Jag kan förstå hur fattigdom i Sverige känns. Tonårsgänget hänger på caféet och fikar. Men ungdomar i den fattiga familjen får ha en ursäkt att gå hem.

Jag kommer ihåg en kommentar från en kvinna i Ukraina när den ekonomiska krisen kom 2008. Hon sa att i början på 90-talet var alla lika fattiga och man kämpade på. Men nu såg hon skillnaden mellan de som förlorat den lilla besparing de hade och dem som fortsatt har det bra. Det upplevde hon som jobbigt.

Att som fattig gå omkring i ett välstånd som är ouppnåeligt väcker både vrede, förakt och hat till liv. Då är inte steget långt till att ta från den rike vad han till synes inte kommer att sakna. Och ju mer jag tänker på vad ekonomisk fattigdom gör med människors hälsa, förmåga till att orka med skolan och det motstånd som normalt finns mot att bli kriminell, ju mer absurd blir den växande inkomstklyftan. Det finns inget rimligt behov eller moraliskt stöd för att ge månadslöner på flera hundra tusen kronor till någon.

Jag ska inte fördjupa mig i den diskussionen. Men jag vill konstatera att bekämpande av fattigdom eller ifrågasättande av höga löner inte mår bra av att ha avundsjuka som grund. Förändring av samhällen och upprättelse av människor behöver ha Guds kärlek, agape, som grund.

Nu ska jag som kvällsmat, andra dagen med Live below the line, äta något som jag hittills bara hört talas om – stekt havregrynsgröt. Lite sylt av självplockade lingon ryms säkert inom budgeten.

image

Stekt havregrynsgröt. Knäckemacka med BÅDE matfett och ost.

 

Leave a Reply

