Ett kort besök vid fattigdomsgränsen

Det finns en fara som lurar när jag nu ska berätta om min vecka vid fattigdomsgränsen. Det är att metoden får mer fokus än ändamålet. Jag ska leva på 12 kr om dagen för mat, måndag till fredag. Men det viktigaste är ju inte hur det går för mig utan att vi fäster vår uppmärksamhet på människor som ständigt lever i fattigdom. Samt engagerar oss långsiktigt för att tillsammans göra något åt det.

I Frälsningsarmén pågår fram till söndag 20 mars Försakelseveckan. Vi som är soldater, medlemmar eller på annat sätt känner oss en del av vår världsvida gemenskap ska avstå något för att kunna ge ett större offer i vårt internationella medlemsbidrag. I alla länder vi finns görs det lika dant, en vecka om året.

Nåväl, som inspiration till att avstå för att kunna ge mer får du här i bloggen del av mina erfarenheter. Idén med att leva på fattigdomsgränsen är internationell och används i olika sammanhang. Det kallas “Live below the line”. Här är länk till vår hemsida med mer info om detta och vart du kan skicka pengar om du vill vara delaktig.

image

Så här mycket har jag handlat för. 60 kronor.

image

Det här fick jag för pengarna.

image

En soppa till två middagar.

Utnyttja gärna kommentarsfältet för dina funderingar.

2 responses to “Ett kort besök vid fattigdomsgränsen

  1. Ärtsoppa och blodpudding.!!!

Leave a Reply

