Plötsligt händer det – frälsningen

Det finns inget som förklarar vad frälsningen från synd är tydligare än att höra någon berätta om vad som hände. Att “ta emot Jesus” låter abstrakt, men icke desto mindre sker det något påtagligt.

Daniel Webb

Foto Oskar Hannler

Åter igen blir jag berörd och uppmuntrad av några personliga berättelser. I tidningen Dagen återger Daniel Webb hur hans liv i kriminalitet och med ett teflonhjärta fick ett slut. Jag citerar:

Det var den 11 februari 2007. Dagen som förändrade allt. För alltid.

– Alla var så vänliga och det ihop med lovsången som mötte mig ledde till ett fysiskt möte med gudsnärvaron, det hade jag aldrig känt tidigare. Och har man väl varit i kontakt med den finns det inget som kan mäta sig med det, det finns inget härligare, oavsett om man åker jorden runt eller vad man gör.

Så när frågan kom om någon ville ta emot frälsningen kunde Daniel inte stå emot.

– Gud fångade upp mig, det var som att jag flög. Jag sträckte upp handen och – pang – det var som en blixt.

– Den gamla Daniel dog där. Mitt hjärta mjuknade och jag gick från att ha hatat allt och alla, till att möta förlåtelsen i Jesus. Jag kände hur kärlek rann in i mig och hur Jesus sa ”Du är med mig nu, du är förlåten”.

Jag slås åter av enkelheten i frälsningen. Det handlar inte så mycket om min aktiva handling som att jag låter något ske. Jag står inte emot, jag resonerar inte fram och tillbaka – jag gensvarar bara på den andliga beröring som kommer. Jag säger ‘ja’ till Jesus, låter honom komma in. Och det får bli som det blir.

Det finns en vila, ett positivt tillåtande i detta. Låt ditt rike komma! Låt din vilja ske! Låt din nåd rena mig! Låt ditt liv skölja över mig!

En liknande berättelse kommer från Sebbe Stax, tidigare medlem i hiphopgruppen Kartellen. En dokumentär kan ses på SVT Play till den 28 mars. I flera intervjuer har han delat sitt vittnesbörd. I DN april 2015 säger han:

 Där i kyrkbänken kom Jesus till mig. Jag kan inte förklara vad som skedde, men plötsligt vek mörkret åt sidan och jag kände att jag kunde förlåta den Sebbe som gjort så mycket ont.

Nu behöver man ju inte komma från ett liv i kriminalitet för att behöva bli frälst. Men det måste nog till ett mått av ärlig självinsikt. Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka, säger Jesus (Luk. 7:31). Det behöver gå upp för mig att något är inte som det borde och kunde vara.

Daniel Webb kom in där lovsång sjöngs och gudsnärvaron drabbade honom. Så kan det vara. Man vet inte att det man kallar ljus i sitt liv är ett mörker – förrän man möter honom som är Världens ljus. Man vet inte att man varit andligt död – förrän det nya livet omskapar mig.

Leave a Reply

