Dagens ungdom. Se dem!

Jag satt intill några av dagens ungdom på tåget hem från arbetsplatsen. De hade var sin stor skateboard bräda. Killarna pratade om sina åk och brädornas märke. En hel del handlade om vilken tillverkning det var på hjulen och om kullagren. Inte min värld precis. Men det var härligt att höra deras kunnighet och entusiasm. Vanliga killar i 14-års åldern som har hittat sitt intresse.

Det är inte rättvist mot dagens ungdomar att utmåla dem som att de flesta har problem. Men många har det. Den informationskampanj som Frälsningsarmén nyligen startat har som främsta syfte att medvetandegöra och tala om att förebygga. Vi har en hel internetsida med många intressanta inslag.

Dagens ungdomDet första vi säger är något som alla kan engagera sig i. Enkelt och billigt. Dagens ungdom vill bli sedda, uppskattade och älskade.

Sedan finns det några filmer, bl.a. med intervjuer som ger exempel från några lokala situationer med ”dagens ungdom”. Vidare kan du läsa fakta om vår etiska vägledning samt om barn till föräldrar med psykisk ohälsa och den verksamhet vi har för dem. Slutligen är det en intervju om att ge ungdomarna ett framtidshopp. Svara gärna på vår Quiz: Vad vet du om dagens ungdom? Jag kan avslöja att jag hade 6 av 9 rätt. Där finns rum för förbättring!

Länk till allt detta finns här.

I en av filmerna fastnar jag för något som Gabriel säger. Han arbetar med killar från olika länder och med olika, ofta riktigt svåra, bakgrunder. Han och ledarkollegor arbetar med att forma karaktärer och bygga identiteter med fotboll som samlande aktivitet. Man kan se dessa killar och även se många problem. Skolgång, integration, hålla sig undan kriminalitet med mera. Men vad är det Gabriel ser?

När jag ser dem ser jag en ljus framtid för var och en av dem.

Han ser med trons ögon. Han ser utifrån den nya människa han själv blivit efter att ha tagit emot förlåtelse och upprättelse i Jesus. Han ser utifrån att Guds ljus segrat över världens mörker.

Hur ska det gå för dagens ungdom? En avgörande fråga för ett positivt svar är uppenbart hur du och jag ser på dem. Därför ger vi dem inte bara “likes” på håll utan ser, uppskattar och älskar dem i en god relation.

Leave a Reply

