Fåglar vid husknuten

imageDet här är listan som jag fått till under mina två dagar med att räkna fåglar vid husknuten. Flera arter har jag bara sett i ental. Tur att jag inte som Noa har ansvar för arternas fortlevnad.

Denna årligen återkommande fågelräkning i landet är ju inte en tävling. Det är inte ens vetenskapligt men ger väl ändå en liten överblick om fåglarnas tillstånd och frekvens i bebodda områden. Roligt är det i varje fall att ha en extra ursäkt att tillbringa tid som fönstertittare.

Men lite kommer ändå tävlingsinstinkten fram. Jag skulle vilja ha ett bättre resultat. Jag känner mig lite som förbundskaptenerna vid en förlorad landskamp. Varför gick det inte så bra? Jo, jag kunde ju inte passa fågelbordet hela dagen. Och när snön är borta kommer det färre fåglar fram ur skogen. Dessutom börjar de säkert få vårkänslor i den milda vintern och tänka på bosättningen. Kanske äkta makar turas om att komma fram. Jag serverade i varje fall flera delikatesser, så dom kan inte klaga på mig.

imageHär en bild på en favorit. Nötväckan, som springer längs trädstammen och äter lika mycket med huvet ner som upp. De sprätter frö omkring sig innan de tar för egen del och hjälper på så sätt de arter som helst rör sig på marken för att få sin mat.

I morgon, måndag är sista dagen att räkna, så du kan vara med om du vill. Här är länken till ornitologerna där mer info och rapportsida finns.

För övrig kom de två ekorrarna som vanligt på morgonen för att äta frukost. De kan skala solrosfrö med snits. Och dessutom verkar de leka med trädgrenar som trampoliner.

Inom några dagar brukar sammanställningen för hela landet publiceras. Troligen är talgoxen i topp där också. Och redan nu hör jag deras enkla, välkomna kvitter förebåda våren. Ljuset kommer med liv.

 

Leave a Reply

