Beskära, städa, slänga

imageMina fruktträd har blivit beskurna. Det borde göras varje år, men det var ett par år sedan sist. Lars, som utförde ansningen, sa att han hellre tar för lite än för mycket. Vi diskuterade några grenar som skulle behöva offras för att ge utrymme, men det är en fara med det också. Han får kanske återkomma på senhösten. Jag vill ju inte ha för mycket vattenskott.

Det är ett svårt val. Detta att välja bort. Här kapas massa grenar med fina anlag till blommor och det är lätt att dra slutsatsen att jag nu får mindre frukt. Men i själva verket är det ju tvärt om. Det blir mer och bättre frukt när någon kunnig beskär träden.

Här är en sakkunnig förklaring från websidan tradgard.org om nyttan med att beskära, ta bort, rensa i levande träd:

Vi beskär våra fruktträd i första hand för att:

• de ska kunna bära rikligt med fin frukt utan för den skull fläkas sönder,

• få ett friskare och mer välformat träd samt mer och bättre fruktved. Frukt bör ha god ljustillgång under sin utveckling så att smak och kvalitet förbättras.

Det är inte svårt att se likheter med livet. För att vi ska orka ‘bära’ livet och inte fläkas sönder. För att vara friska till kropp och själ och få himmelsk ljus över våra liv. För att våra liv ska ha en god kvalite låter vi oss beskäras och vårdas av en som är kunnig och varsam.

Jesus beskriver det med dessa ord: (Johannesevangeliet 15, Levande Bibeln):

Jag är den äkta vinstocken, och min far är trädgårdsmästaren.Han skär bort varje gren som inte ger någon frukt. Och han beskär de grenar som ger frukt, så att de kan ge ännu rikare skörd. Eftersom ni har tagit emot de ord jag talat till er är ni redan beskurna på samma sätt som dessa grenar för att få större styrka.

Det kan nog kännas när man blir lite “beskuren”. Men mest känner man att lättnad och luft kommer in i livet. Det är nödvändigt att minst årligen överväga vad jag ser, hör och gör så att det inte blir för mycket av allt. Rensa bort ovanor och tidstjuvar så att jag kan bära frukt i min gemenskap med Gud och i min vänskap med andra.

 

Leave a Reply

