En gång scout – alltid scout!

Jag tror inte det är en överdrift att säga att det är tack vare scouterna i Frälsningsarmén som jag är den jag är idag. Att jag kom till personlig tro på Jesus, var kvar i Frälsningsarmén i ungdomsåren, har utvecklats i mitt ledarskap och blivit officer – det mesta har sina rötter i att jag blev scout och scoutledare.

Frälsningsarméns scouter fyller i år 100 år och det slår mig att jag har varit med i över halva den tiden. Från att jag fick följa med pappa på hajker och läger när jag var barn och för ung för att vara med, till sju år av tjänst som nationell scoutsekreterare på 90-talet och slutligen enstaka insatser på 2000-talet så har gemenskapen, upplevelserna och lärdomarna präglat mitt liv.

Under åren har det varit många förändringar. Från Livräddningsscouter och garder till pojk- och flickscouter (vargunge och solstråle/blåvinge för de yngre) för att sedan bli minior-, junior-, patrull och seniorscouter. Det var i den vevan, 60/70-tal, som jag började som ledare. Nu heter det spårar-, upptäckar-, äventyrar- och utmanarscout. Nu finns inte längre fem scoutförbund utan Scouterna i Sverige.

robertbadenpowellVad är det då i detta som varit viktigt och fantastiskt för mig? Jag tänker särskilt på ett par av scoutings fundament som fångat mig mest och som varit med sedan grundläggaren Lord Robert Baden-Powells tid – patrullen, den lilla gruppen samt ”learning by doing”, lära genom att göra.

Det där med kamratgänget som håller ihop i vått och torrt (bokstavligen), som kompletterar varandra i patrullen med att ta ansvar för olika saker och som delar både roliga och allvarsamma stunder – det var mitt ideal. Jag levde i det själv i seniorscoutlaget som jag var med i på hemkåren, jag såg det i en scoutpatrull från ett annat förbund när alla scoutkårer i Göteborg hade ett gemensamt läger 1971 och det blev en av mina drivkrafter som ledare – formandet av patrullsammanhållningen; detta att flera olika individer blir ett ”vi”.

Patrullen, seniorscoutlaget och ledarteamet är sammanhang som lagt grunden för lång vänskap och format respekt och förståelse genom att man tillsammans uträttat något. Utmaningen då (och förmodligen nu) är att aktiviteterna handlar om saker som är ”på riktigt” i livet. Som exempel var det svårt att motivera scouterna att göra ett klumpigt sittunderlag av en bit heltäckande matta när man kunde köpa en billig och bra stjärtlapp för några kronor. Så det gäller att hela tiden vara uppmärksam på hur aktiviteten får en meningsfull tillämpning. Och tillämpningen kan ibland vara så enkel som att skratta och leka en stund.

Jag ska hålla ifrån mig frestelsen att börja minnas alla läger från Scout 50 i Strömbacka 1966 till de som hållits i Norge eller England. För att inte tala om tiden i grenkommittéer (med S-tinget för seniorscouter) då någon kurs eller förbundsmöte alltid var i planeringsstadiet. Med mera, med mera.

Förutom mina egna erfarenheter så är det mycket lärorikt att se andra ledare i funktion. Jag är full av beundran för de många ledare i Frälsningsarméns kårer som uthålligt varit ryggraden i ett pågående scoutarbete. En gemensam nämnare är ofta att de erfarna ledarna medvetet överlåtit ansvar till de yngre, samtidigt som de funnits i bakgrunden med uppmuntran och vissa insatser.

Ett 100 års firande är med rätta minnenas högtid. Men det borde också vara möjligheternas tid. Vill du vara en pionjär på området i vår tid kan du hämta inspiration från ungdomsfanjunkare Ebba Larsson som var ansvarig för att Örebrokåren började ett scoutarbete den 13 januari 1916. Hennes hjärta rördes av de många sysslolösa pojkarna under krigsvintern. Hon hörde att det planerades centralt för att starta upp pojkbrigader men hon kunde inte vänta på det. Det fanns ett behov, hon fick med sig några medhjälpare och gick igång.

Och här sitter jag 100 år senare och är tacksam för det.

Men betydelsen av den lilla gruppen för att bygga vänskap och lära sig genom att pröva på nya saker, begränsas inte till scoutarbetet. I en kår eller annan församling behöver det finnas större mål och utmaningar än att ta sig till söndagens gudstjänst. När vi blir lärjungagrupper som låter oss utmanas av behoven bland barn, vilsna tonåringar, nyanlända till vårt land eller ensamma gamla och när vi sätter mål och organiserar oss för att tillsammans möta de behoven – då kommer våra samhällen att förstå djupet, höjden, bredden och längden av Guds kärlek.

Avslutningsvis ett par bilder på ett par av de ledargrupper och patruller jag fått vara en del av.

Flamman

Vi var några som startade upp seniorscoutkommittén 1976 och höll det första “Flamman” på FA Nord 77, kvällssamlingar för seniorscouter på läger. Här får ledarna information och ID taggar till seniorerna.

 

 

 

Hjorten

Den patrull jag höll ihop med längst som ledare var Hjorten, Templet Stockholm. Det började 1989 när några var juniorscouter och från 1990 började patrullscoutgruppen växa. När jag flyttade 1996 var några av dem ledare för en ny generation. Här på lägret Fordell Firs i Skottland 1994.

2 responses to “En gång scout – alltid scout!

  1. Kul att läsa. Jag har också scouterna att tacka för den jag är och att jag är där jag är idag. Blev scout 1988 efter att ha varit och lyssnat på när musikkåren spelade i järnvägs-/tingshusparken i Katrineholm, detta var min första kontakt med scouting och FA. Fick en lapp av någon musikant om scouting som jag tog hem till mamma och sa nåt i stil med att “det här vill jag gå på” och på den vägen blev det. Växte upp och åkte på läger och 1997 träffade jag min fru på högaberg, är fortfarande aktiv som scoutledare och min äldste son nu 5-år gammal är inskriven medlem i Scouterna och min kår i Lilla Edet. Första scoutlägret för hans del var WSJ 2011, Inte ens fyllda 1 år sov han med oss i tält i ca 2,5 vecka.🙂

Leave a Reply

