Vara havande – med Jesus

Det händer varje dag. Över hela världen. I de värsta som i de bästa miljöer. Barn föds. Planerat eller oplanerat. Efterlängtat där barnkammaren är inredd och klar. Eller i fruktans och flyktens ogästvänliga tältkammare.

imageUnder andra halvan av 70-talet gav konstnären Birgitta Yavari ut böcker. Hon illustrerade både egna och andras texter. Jag kom att tänka på några ord av henne och fann dem i boken Två gånger född: ”Om Jesus hade fötts tusen gånger i Betlehem men inte i mitt hjärta så hade jag ändå missat allt.”

Man kan vara född men ändå missa livet. Upplever man det så, så är de goda nyheterna att man får en andra chans. I boken finns en text av Birgittas syster Solveig. Hon berättar så enkelt vad det handlar om:

[Min syster Birgitta] kom från Israel och fann mig andligt havande. Hon skulle hålla möten och bad mig komma. Jag satt längst bak med en attityd som att jag var bara här tillfälligt. Och jag trodde verkligen inte att jag behövde Jesus… Jag hade börjat lyssna till bibeltexten ‘Den som har Sonen han har livet. Den som inte har Guds son han har inte livet’*. Ordet blev levande i mig.

Sedan fortsätter Solveig berätta hur hjärtats tro leder till att alla dörrar inom henne öppnas när hon bekänner Jesus som Herre och blir försonad med Gud. Hon säger att den andliga födelsen inte skedde med smärta och skrik utan med jubel och glädje.

Jag kan inte tänka mig en bättre och godare jul – oavsett yttre omständigheter – än detta att fira två födelsedagar på en gång. Dels att Jesus har fötts och fortfarande finns mitt ibland oss. Dels att jag med jubel och glädje kan fira att han har fött mig på nytt och att jag i honom har ett liv med överflödande kvalitéer.

Vi är många i 60+ generationen som berördes starkt av den s.k. Jesusväckelsen på 70-talet. (Eller för den delen i andra årtionden.) En del som föddes på nytt då har hamnat vid grumliga källor och de andliga vindarna tycks har mojnat. Är det för sent att födas på nytt ännu en gång? Nej, det är det absolut inte.

Visserligen firar vi Jesus födelse en gång om året. Men verkligheten är att man kan ta emot livet från honom varje dag. Året runt. Det kan vara julafton och julglädje utan några som helst yttre attribut och dekorationer. Det föds nya liv varje dag. Det är ett Guds under alltsammans – Att han föddes till jorden i Jesus, att en människa blir till och att jag får äga det nya, eviga livet.

En eftertanke till texten ovan (som finns i Stridsropet nr 12/2015) kom när jag läste i Lukas kapitel 1:26-38 om när Maria fick beskedet att hon skulle föda en son – utan att en man var inblandad. Ängeln gör inga utläggningar om jungfrufödseln men beskriver på flera sätt Guds och barnets egenskaper. Den Högstes son…Davids tron…härska för evigt…hans välde ska aldrig ta slut…kallas heligt och Guds son.

När det gäller svar på Marias fråga om hur det medicinskt tekniskt ska gå till väga är svaret kort: Helig Ande ska komma över dig och den Högstes kraft skall vila över dig.

Idag har människan erövrat medicinsk teknik och insikt i hur DNA trådar klipps och klistras. Det är inte svårt för en kvinna att föda barn utan att komma i närheten av en man. Modern jungfrufödsel! Men, vad människan inte förmår skapa är det som budskapet till Maria mest handlade om. Ingen människa förmår i egen kraft träda in i Guds frälsningsplan. Ingen människa kan åstadkomma något heligt. Vi kan skapa stämningar, beröra varandras känslor. Men vi kan inte med någon medicinsk eller andlig teknik styra Guds Ande eller behärska Guds kraft eller hans väsen. För Gud är Skaparen, ursprunget till allt det som vi mixtrar med. Det bästa vi kan göra för att komma in i hans pågående skapande är att säga som Maria – må ditt liv komma, må din vilja ske med mig.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s