Medberoende och medtroende

Jag bläddrar genom tidningen nu ett par veckor före julafton. Där finns sex helsidor med annonser för vin och ytterligare sju annonser i något mindre format. Det är väl ingen nyhet att alkoholen inte längre endast är ett sällskap vid högtidliga tillfällen utan har för många blivit ett vardagsumgänge.

Jag hörde delar av ett program i Kunskapskanalen där man redovisade att alkoholkonsumtionen är störst bland de som har det gott ställt och ökar bland pensionärer. En glädje är att det minskar bland ungdomar.

Alkoholen är en bedräglig tröst och en opålitlig vän. Den negativa effekten drabbar även alla runtomkring missbrukaren.  Och ju bättre ställt en person har dess längre bevaras fasaden och de medberoende blir indragna i en inte så lustig dans.

imageFrälsningsarmén har samlat flera röster om hur det är att vara medberoende och hur man kan komma ut ur missbruket. På hemsidan (länk här) finns även ett test om man är för snäll. Lyssna till Benita och hör vilka tankar medberoendet medförde. Hör Linda och hur en lärare och frälsningssoldat blev hennes räddning ur drogerna. Se vilka du kan kontakta i Frälsningsarmén för att få hjälp.

Om man som medberoende dras ner i ett helvete så kan man som medtroende vara den som hjälper att lyfta någon ur misären. Med det menar jag inte att jag som kristen har ansvar för att stoppa någons missbruk eller dra honom till gudstjänster. Man kan som välvillig medmänniska också hamna i medberoende och belastas med ansvar för att någon inte blir befriad, frälst fort nog.

Som medtroende finns jag med som förebedjare och vän. En vän som också kan dra gränser. Jag kan ha en ställföreträdande tro genom att hålla fast vid att Guds kärlek gäller alla. Jag kan å någon annans vägnar proklamera att genom Jesu seger på korset så HAR ljuset brutit fram och ondskans mörker och lögner är avslöjade – även i vår tid. Men det avgörande steget, den djupa viljan att bekänna, lämna det gamla och börja på nytt med Jesus, det beslutet är personligt. Det kan jag inte ta å någon annans vägnar.

De annonser som passerar mig obemärkt, eller som jag noterar med irritation, kan vara en stor frestelse för de som försöker stå emot alkoholdjävulen. Jag ska inte komma med några förnumstiga råd till den som känner sig svag. Däremot vill jag uppmana oss som är starka i denna fråga att använda vår styrka till att vara medvandrare, en medtroende i någon annans liv.

Nedan har du berättelser från Benita och Linda som både utmanar och  uppmuntrar.

 

2 responses to “Medberoende och medtroende

  1. Å påminner mig om en bok som hjälpt mig och en kompis. Det framgår inte i texten att de tar upp bibeln ofta i den boken.
    http://www.litteraturmagazinet.se/henry-cloud/det-finns-granser-och-du-kan-lara-dig-att-hitta-dina-egna

Leave a Reply

