Välriktad eller missriktad hjälpsamhet

När hjärtan berörs av medlidande ska också huvudet vara med. Vi blir alla glada åt den stora viljan att hjälpa flyktingarna i Europa. Det är fantastiskt att barmhärtigheten nu visar sig starkare än rädslan och passiviteten.

Men när vi nu gör något är det viktigt att insatserna blir välriktade och inte missriktade. Frälsningsarmén har jobbat i katastrofsituationer länge och kan därför dra nytta av de erfarenheterna.

Flykting europaVi är på plats i Italien och Grekland. För att hålla igång personal och volontärer där behövs pengar för att på ett ordnat sätt skaffa mat och annat som behövs. Man är inte hjälpt av att det kommer väskor eller billaster med saker som andra drar dit. Man är inte hjälpt av frivilliga som plötsligt dyker upp. Då går de erfarnas tid och krafter åt att organisera prylsortering och hantera ett oplanerat inflöde av folk. Det som behövs på plats ska komma dit utifrån efterfrågan. Och den ordningen hanteras av ansvariga ledare i respektive länder tillsammans med Internationella Högkvarteret.

Om Sverige behöver ställa upp med personal så får vi veta det och förmedlar då den informationen på lämpligt sätt. Läs om insatserna på plats och hur du kan bidra ekonomiskt här.

Det är också ett stort inflöde av människor i södra Sverige. Det är viktigt att agera snabbt. Men jag har också hört att det blir ett problem i sig när järnvägsstationen i Malmö får många oorganiserade frivilliga som dyker upp med kläder och mat till flyktingarna. Jo, vi behöver handla snabbt, men också ha blick för helheten. Viktigast är inte att min vilja att hjälpa får utlopp utan att den behövande får rätt hjälp på rätt sätt.

Idag går det ut ett brev till alla Frälsningsarméns lokala kårer och andra verksamheter. Där presenteras vem som är samordnare för landet och vilka personer som har det uppdraget i Malmö, Göteborg och Stockholm. I brevet står något om vårt förhållningssätt:

  • Vi ska vara snabba utan att vara slarviga.
  • Vi ska vara flexibla utan att vara otydliga.
  • Vi vågar ta initiativ nu och är beredda på att hålla ut långsiktigt.

Inte minst viktigt är den sista raden. En frälsningssoldat som under många år varit volontär på ett flyktingboende uttryckte det som att först och främst behöver de möta ett ansikte. Och det ansiktet, den närvaron ska vara långsiktigt. (Rapporter om vad vi gör i Sverige uppdateras på vår hemsida här.)

Jag måste naturligtvis ställa mig frågan – vad ska jag göra? Mitt ansvar är att lyssna till Guds tilltal i mitt hjärta. Guds Ande pekar alltid på Jesus. Vad gjorde han? Jo, han gav sig själv för att förena oss med Gud, för att vi skulle få starta om ett nytt liv.

Jo, jag gör mig beredd att vara vaken för det behov som kan visa sig där jag bor. Kan jag öppna mitt hem? Kan jag göra något tillsammans med andra i min kår/församlingsfamilj? Jag får vänta och se. Men redan nu har jag gett en gåva till Frälsningsarméns insamling till Italien och Grekland. Och i dagarna ordnar vi också med en insamling till de lokala insatserna i Sverige. Då ska jag också ge. Extra. Utan att dra in på något av det jag brukar ge. För mitt givande ska inte vara på någon annans bekostnad. Var välriktad. Mitt i prick. Utifrån behoven. Inte missriktad.

One response to “Välriktad eller missriktad hjälpsamhet

  1. Pingback: Om hållbart engagemang | Marie Willermark

Leave a Reply

