En syndabock kan vara bra att ha

Denna morgon möts jag tidigt av begreppet syndabock. Och sedan fortsätter ordet “synd” att komma upp i andakten jag läser på väg till kontoret. Och sedan finns betydelsen med i en kommentar om Påvens klimat encyklika. Så det är lika bra att skriva om detta.

Först ut är Berglins teckning, redan på sidan 2 i morgontidningen SvD. Det handlar om vems fel det är att sommarvädret är så dåligt. Vi får en intressant lösning. Och har man lite bibelkunskap så förstår man sammanhanget med en syndabock. Stackars herr Mjölvred.Berglins syndabock

Bakgrunden till begreppet syndabock är Guds ordning för att ge försoning, syndernas förlåtelse, mellan honom och Israels folk. Så här står det i 3 Mosebok kapitel 16:

20När Aron har fullbordat försoningen för helgedomen, uppenbarelsetältet och altaret, skall han föra fram den levande bocken. 21Han skall lägga båda händerna på den levande bockens huvud och över den bekänna israeliternas alla skulder och brott, alla deras synder, och därmed lägga dem på bockens huvud. Sedan skall bocken föras ut i öknen av en man som står beredd. 22Bocken skall bära alla deras synder med sig ut i ödemarken och släppas lös där ute i öknen.

Sedan följde alltså min dagliga läsning av Oswald Chambers, där han säger följande (min översättning):

Vi behöver inse det faktum att synden existerar och inte endast är ett tillkortakommande. Synd är ett medvetet uppror emot Gud, och antingen måste synden eller Gud dö i mitt liv. Nya Testamentet handlar ytterst om denna fråga – om synden härskar i mitt liv så kommer Guds liv i mig att dö; om Gud härskar i mig så kommer synden i mig att dö bort.

Ja, frälsningsbudskapet är faktiskt så enkelt när det ställs på sin spets. Och det är därför vi heter FRÄLSNINGSarmén och inte hjälparmén eller sång- och musikarmén eller socialtjänstarmén eller soppa- och tvålarmén eller lek-och kolloarmén – även om vi som en frälsning-från-synd-armén gör dessa saker som uttryck för Guds kärlek och hans utsträckta hand.

Nästa möte med begreppet synd var Joel Halldorfs ledare i tidningen Dagen om Påvens encyklika om miljöfrågorna. Han säger att Påvens budskap handlar om att

Varken teknik eller utveckling kan rädda världen, utan människor måste omvända sig. Han gör alltså den ekologiska krisen till en moralisk fråga.

“Omvända sig” – med andra ord, frälsning, räddning, omvändelse från synd.

Världen blir liksom lättare att förstå och lösningarna enklare att finna när man kallar saker vid dess rätta namn. Förändring är bra. Det kan alla åstadkomma. Förvandling av hjärta och sinnen är bättre. Det åstadkommer endast Gud genom att vi kan lägga bort vår synd. På syndabocken Jesus. Som inte behöver förvisas till en svensk barrblandskog utan som steg ner i dödsriket och vände tillbaka med den eviga sommaren, evighetens nya liv, till alla som vill ta emot.

Jag önskar dig en glad sommar, oavsett väder, med frälsningens sol som skiner på dig.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s