Ursprung som håller

Man kan inte tala om Frälsningsarméns 150 åriga historia utan att nämna kvinnans roll. Och den frågan blir bara förståelig om man lär känna ursprunget – William och Catherine Booth. Man anar lite av tonen i deras relation genom Williams uttryck “she was the maker of me”- hon gjorde mig till den jag är.William_and_Catherine_Booth.x500

När jag i 20-års åldern funderade på min eventuella kallelse till officer hade det stor betydelse att få läsa Catherine Booths texter. När jag tvivlade på att 70-talets Frälsningsarmé hade någon framtid mötte jag där den tidlösa grundkallelsen som Gud format oss efter.

Hennes första skrift handlade om kvinnans rätt att predika. Hon tar grundligt itu med alla relevanta bibeltexter och driver argumentationen framåt med underlag av den tidens teologer. Men huvudfrågan är inte feminism och jämställdhet utan det enkla faktum att Anden kallar kvinnor att predika och Gud välsignar det med att människor blir frälsta.

Med starka ledargestalter som grundare finns det naturligtvis en risk att identiteten byggs kring dem. William och Catherine hade sin beskärda del av egenheter och Frälsningsarmén har gått igenom kriser, men här finns vi fortfarande! Från en ringa begynnelse som en lokal företeelse, Östra Londons Kristna Mission, till en världsvid Frälsningsarmé i 126 länder har vi inte kommit utan att Gud ville det.

Den radikalitet som fanns i begynnelsen har till och från slipats ner genom kulturella influenser och mänsklig svaghet. Kvinnans jämlika roll är inte lika lätt att upprätthålla som gift när den traditionella rollfördelningen av manligt-kvinnligt tar över. Men trots kulturell försiktighet finns alltid vårt historiska ursprung kvar som inspirationskälla till dem som vill vara radikala efterföljare till Jesus i vår tid – på samma sätt som William och Catherine var i sin tid.

Med detta sommarnummer av Stridsropet ger vi dig extra mycket läsning och en hel del om vår 150-åriga historia. Det innebär att du blir upplyst, allmänbildad och förhoppningsvis uppmuntrad. Men det räcker inte. Låt mig avsluta i god Catherine Booth anda. Hon kunde skriva skarpt och välgrundat om både faran med alkohol och djurmisshandel. Men framför allt var hennes ärende människors medvetna frälsning. Vid 17 års ålder hade hon en tid av kris. “Jag vägrade bli frälst genom logiken” sa hon och bad länge om en inre erfarenhet av frälsningsvisshet. Och den kom.

Må du denna sommar också få stunder då Guds Ande bekräftar i din ande att din synd är förlåten och du får vara Guds barn, genomlyst av hans renhet.

(Texten är publicerad som ledare i Stridsropet nr 6-7/2015)

Vill du läsa en god sammanfattning av hur Frälsningsarmén startade och hur vi blev det vi är, så finns här en länk till en artikel från 2012, 100 efter att William Booth dog. Den är skriven av Nils-Erik Karlsson.

Följ även med vad som händer under den internationella 150 års kongressen Boundless. Länk till hemsidan här.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s