50 nyanser av Guds kärlek

Jag har hört om boken, men inte läst den. Nu kommer den som film. Jag ska inte se den. Mitt förhållande till boken 50 nyanser av grått kanske liknar en del människors förhållande till Bibeln.

Boken som jag inte läst och filmen som jag inte ska se få rikligt med publicitet så jag vet varför jag inte vill veta mer. När sexlekar blir misshandel har man kommit långt från äkta kärlek. Här en recension från DN.

Inför premiären i USA pågick en kampanj om att bojkotta filmen och skänka pengarna man sparade till kvinnocenter. Nej, vi ska inte acceptera den begreppsförvirring som kallar våld för kärlek. Vi ska inte bortförklara övergrepp med att det handlar om sex. (Här är en längre recension på engelska från tidningen Christian Today.)

Med värme kan jag däremot rekommendera dig att se på minst 50 nyanser av Guds kärlek. Den rika variationen framträder när man betraktar människor vars liv har förvandlats av Guds förunderliga nåd. Det syns i ansiktena när de får sjunga och berätta om denna himmelska beröring. Du kan se exempel på detta i TV- gudstjänsterna. De senaste två söndagarna, och till och med den 1 mars, kommer dessa gudstjänster från Frälsningsarmen i Västerås.

Jag blir fascinerad av alla ansikten. Barn, gamla, medelålders. Hos en del finns de unga, förväntansfulla anletsdragen. Hos andra anar man spår av bekymmer och lidande. Men alla återspeglar en nyans av den kärlek som berört dem när de tog emot Jesus.Gospelkör

Människor är trots allt ofullkomliga i att återge alla dimensioner av Guds fullkomliga kärlek så det kan ju var läge att ta fram Bibeln och läsa Nya Testamentets återgivning av vad människor såg och hörde om och av Jesus.

Här finns länk till svt play där gudstjänsterna kan ses i efterhand.

Leave a Reply

