Vilsamt med vinterfåglar

DSC_0493Det tycks nästan ha blivit ett folknöje att följa med i den årliga räkningen av fåglar inpå knuten. Tidningar och TV skapar intresse och det med rätta. Förutom att det är en liten spegel av miljöns tillstånd (vilka arter ökar, vilka minskar…varför?) så är det nästan en terapeutisk sysselsättning. Det ger mig en legitim anledning att iaktta livet vid fågelmatplatserna och därmed vila i en lågaktiv sysselsättning. Göra nästan ingenting – åtminstone i perioder under helgen.

Denna gång befarade jag samma resultat som i fjol, att myllret från december helt skulle ha mattats av. Så för säkerhets skull laddade jag med extra talgkotte, jordnötter, äpplen och frökaka. Lite har godissakerna säkert hjälpt men aptiten hos fåglarna är betydligt mindre den här tiden på året och arterna färre än när vintern började.DSC_0496DSC_0494

Summeringen ser nästan ut som om jag inbjöd till fåglarnas Ark: 2 nötväckor, 2 skator och 2 nötskrikor. Jag får hoppas att de enstaka exemplaren har en make/maka lurandes i skogen. Jag har sett en vardera av blåmes, hackspett och koltrast. Liksom resultatet visar för hela landet (se rapport genom länken ovan) är talgoxen mest vanlig. Jag såg som mest 7 st på en gång. Fast de är svåra att räkna när de kommer i flock. De sitter ju inte precis stilla som på en telefonledning (kommer du ihåg dem?). Ingen prydlig rad som låter sig räknas utan de far hela tiden hit och dit.

SONY DSC

En ekorre som sträcker sig i hela sin längd. Framtassar på frömataren, baktassar på grenen.

Dessutom har två ekorrar rikligt försett sig med solrosfrön. Och de flyger ju ganska bra också mellan trädgrenarna.

Det kan låta som om jag är lite besviken på det magra resultatet. Och nog kan jag tycka att några fler flinka finkar och härliga domherrar kunnat visa sig. Men jag får ta det som en lärdom i ödmjukhet inför skapelseordningen. Det är inte meningen att vi människor skall styra allt till att behaga oss. Fast vi bra gärna vill!

Leave a Reply

