Exotisk familj i Indonesien

Vad definierar det exotiska? Ja, det handlar väl om att möta det annorlunda, något som kommer långt ifrån och som man sällan får chans att se.

I programserien Familjer på äventyr på SVT1 deltar familjen Hammarberg. Föräldrarna Elin och Marcus är frälsningssoldater som flyttat med sina tre pojkar till Indonesien för att arbeta med utveckling av Frälsningsarméns sjukhus och deras personal. Det är verkligen ett äventyr och låter exotiskt.

Tänk bara att flytta till ett ständigt varmt klimat, få göra resor i det stora ö-riket, möta andra språk och kulturer och få gå omkring i batikskjortor. Jag kan verkligen intyga att det är så spännande som det låter eftersom jag hade möjligheten att hälsa på familjen sommaren 2014, efter att ha varit på en konferens i Singapore.

Men i den för mig exotiska miljön upptäckte jag, lite till min förvåning, att där i trakterna kring Bandung var det vi svenskar som stod för det exotiska inslaget.

När jag tillsammans med familjen gjorde en dagsutflykt till en vulkan så hände det flera gånger att vi blondiner, och inte minst barnen, blev stoppade. Några unga Indonesier frågade vänligt, men entusiastiskt, om de fick bli fotograferade tillsammans med oss.

Marcus och Elin tackade oftast nej å barnens vägnar för Albert, Gustav och Albin såg inte poängen med att vara en attraktion. Men vi vuxna ställde upp – som Elin på bilden här. Jag undrar vilka selfies vi finns med på i Indonesien?SONY DSC

Mitt besök begränsade sig till fem dagar i Bandung-trakten och ett par i Jakarta – båda stora städer på ön Java. Så det ska bli intressant att följa med familjen på äventyr i andra delar av landet också.

Indonesierna och landet är lätta att tycka om. Mat, musik, miljö och medmänskligheten är alla attraktiva. Lyssna till exempel här på de traditionella bambuinstrumenten angklung. De används både till traditionella melodier och som här i en grupp med lite jazzigare toner.

Här är länk till programmen på svt play.

Gå in på Frälsningsarmens hemsida (länk i bloggens huvud) där du kan se bonusmaterial med filmer som familjen själp spelar in på plats.

Här är min tidigare blogg i samband med besöket där.

Leave a Reply

