Krishantering, mindfulness, kristen tro

Det finns oerhört många omständigheter i vår tid som för människan in i svår stress. Utöver det som tillhör vardagslivet i vårt land så kommer det också närmre oss vilken oerhörd stress människor utsätts för i krigssituationer. Svenska Dagbladet har en artikelserie om psykisk återhämtning och del tre anknyter till just kris- och krigssituationer.

Jag ska inte fördjupa mig i huvudämnet utan endast kommentera kopplingen till mindfulness som finns i den forskning som beskrivs. Professor Elisabeth Stanley citeras och man refererar till hennes arbete med amerikanska soldater. Jag hörde hela föredraget från TED och tycker det är intressanta frågor som tas upp. Insikten att behöva förbereda människor för att möta livshotande situationer samt att ge rätt hjälp för återhämtning är viktig.

Det som jag ändå inte kan låta bli att reflektera över är mindfullness rötter i Buddhismen. Elisabeth Stanley tillbringade själv en tre månader lång retreat i ett buddhistiskt kloster i Burma för att bli frisk ifrån sitt posttraumatiska stressyndrom.

Är det en belastning eller ej att mindfulness har koppling till buddhismen? Jag tror det beror på vilken ens egen andliga hemvist är. En människa som räknar sig som icke-religiös eller har sympatier med buddhistisk filosofi störs säkert inte av det andliga ursprung som finns. Mindfulness blir en teknik som kopplar ihop kropp och sinne och som lär ut användbara övningar. Det forskas på ämnet och man mäter goda effekter vilket betyder att det till en stor del behandlas och upplevs som religiöst neutralt.

Jag har däremot svårt att se att man kan gå in i övningar som dessa om man är en frälst, kristen person som tagit emot Jesus. Det handlar inte om ”religiös beröringsskräck” utan helt enkelt om att man inte ska ha någon annan Herre än Jesus och man öppnar inte sin ande och själ för någon annan Ande än den som Gud har sänt. Problemet, för en kristen som behöver hjälp, är att det i den offentliga vården inte finns någon motsvarighet till mindfulness baserad på kristen andlighet.

Jag kan inte påstå att jag är insatt i detta med mindfulness men av det jag har läst och hört så skulle det mesta av metoderna kunna praktiseras utifrån en kristen tradition. Den avgörande skillnaden är att som kristen söker jag inte svaren i att lära känna mig själv och min kropp utan förenar självkännedomen med att umgås med treenig Gud – en närvarande, helig, älskande personlighet.

Jag förstår att den allmänna hälsovården i vårt land tar till sig nya forskningsrön som uppfattas som religiöst neutrala. Människor behöver hjälp och allt som verkar fungera välkomnas. Problemet är dock att mindfulness inte är religiöst neutralt. Dessutom verkar det inte finnas några allmänt erkända alternativ som utgår ifrån en kristen människosyn och livsåskådning.

Varför har jag då denna misstänksamhet mot buddhismen? Jag ska inte gå på djupet med den frågan men min uppfattning stärktes betydligt när jag under sommarens besök i Singapore besökte ett buddhisttempel. Hela den bildvärld och de beskrivningar som fanns hade en så mörk ton, ibland nästan groteska skulpturer. De gjorde människan så liten, så förtryckt, så utan hopp – ingen nåd och pånyttfödelse erbjuds i detta livet. Här är ett par bilder som illustrerar detta.

SONY DSC SONY DSC

Här är ett par tidigare bloggar där jag kommenterat mindfulness. Mindfulness och mat: http://wp.me/p24Nvj-4y samt Mindfulness-vad fyller man sitt sinne med då: http://wp.me/p24Nvj-49

2 responses to “Krishantering, mindfulness, kristen tro

  1. Åh så bra Marie! Just som du säger att Jesus ska vara enda Herren och inte öppna upp sig för annat. Ett samtal (eller diskussion) som tas upp lite nu och då tycker jag, kanske framför allt gällande det aktuella yoga som alla har vänt och vridit på.

  2. Mycket bra formulerat!!!

Leave a Reply

