Ligga steget efter

Jag sprang min vanliga 5 km runda tillsammans med någon som var lite bättre än jag är. Jag låg hela tiden steget efter men fick bestämma takten. Som vanligt blev det att jag gick några korta andhämtningssträckor. Men jag höll ändå ett högre tempo än jag vanligtvis gör. Tack vare att jag låg steget efter någon som tog hänsyn till mig.

Att ligga steget efter kan ses som ett negativt uttryck men i sitt sammanhang är det riktigt bra. Till och med viktigt.

Jag mår bra av att hålla mig till människor som är bättre än mig på olika områden. Och som är tillräckligt kloka för att respektera min förmåga. Det innebär, som i löparsituationen, att någon “drar” och drar med mig.

Jag behöver finna teologer som fördjupar min kunskap. Strateger som har klokare perspektiv än jag. Ledare som har en annan, kompletterande erfarenhet. Unga människor som har bättre koll på vår samtid. Och så vidare.

Men jag behöver också se och uppmärksamma dem som eventuellt är steget efter mig. Trovärdig uppmuntran kommer ur respektfull vänskap. Någon är steget före men vi färdas ändå tillsammans.

En bild från i somras får illustrera detta. Tillsammans med familjen Elin och Marcus Hammarberg och deras tre söner gjorde jag i somras en utflykt till en vulkan norr om Bandung i Indonesien. En av tvillingpojkarna (yngsta i skaran) är en glad vandrare. Med ryggsäcken på plats tog han täten. Han var steget före tills åldern tog ut sin rätt. Men då hade han redan angett tonen och fått alla andra att leva upp till sin potential.

SONY DSC

Leave a Reply

