100 års likhet i skillnaderna

Denna vecka finns jag tillsammans med 133 andra ledare från Frälsningsarmén i hela världen. Vi har tagit oss relativt lätt till Singapore för en konferens. Jag kan inte låta bli att sätta detta i perspektiv med att det i år är 100 år sedan 100 skandinaver reste ut i missionens tjänst. De flesta, 50 officerare, var från Sverige. Merparten av dem reste till Asien, den stora världsdel där jag nu befinner mig. Läs mer om detta här, en länk till Bootheum, och se bildspelet nedan.

De hundra reste strax innan första världskriget. Efter en internationell kongress som Frälsningsarmén höll i London strax före krigsutbrottet. De som skulle till Korea och Japan fick ta vägen över Sibirien. Till Indien och Java kom de med båt. De antog nya namn, som passade in i landet de kom till och de gick in för att leva och klä sig som lokalbefolkningen. Medvetna om att de kanske aldrig skulle komma tillbaka hem.

Detta kan inte annat än utmana mig och oss kristna i vår tid. Jag tänker på detta när ledaren för Frälsningsarmén i Korea idag påminde mig att de varje långfredag besöker pionjärernas gravar och ber för deras familjer. Och jag tänker på Bo och Christina Jeppsson, officerare från Sverige, som bara för några veckor sedan kom till Singapore för att åka vidare till Myanmar, där de ska vara ledare för Frälsningsarmén i landet. Det finns samband. Vi hör ihop.

Vad betyder detta när vi i samband med vår Vision 2020 talar om Jesus till alla och om behovet av att finnas i våra storstäders oroliga områden, i förorterna. Vilket språk ska vår tids missionärer lära sig? Hur ska de klä sig? Vad är de beredda att lämna och överlåta sig till? Det finns stora skillnader i hur geografiska avstånd överbryggas nu och då. Den brännande punkten är dock sig ganska lik – har jag tillit till Gud nog för att ge mig in i det okända och stanna där, i förtröstan på att han använder min överlåtelse? Det kanske hålls en ledarkonferens om 100 år då ett samhälle kan spåra sin goda förvandling till de pionjärer som svarade på Guds kallelse att flytta till en annan plats och identifiera sig med ett nytt folk.

Detta får vara en inledande reflektion till några kommande blogginlägg från konferensen.

Leave a Reply

