Tacksamt farväl till Högaberg

Platser kan betyda mycket i våra liv.  Högaberg är en lägerplats i Örserum, cirka en mil öster om Gränna, som har givit mig några av livets finaste möten med Gud och alltid fantastiska upplevelser av äventyr och kamratskap.

Och nu har jag medverkat till beslutet att Frälsningsarmén ska sälja platsen. Det ger mig anledning till att reflektera över vad jag varit med om där från mitt första besök 1971 och fram till idag. Välkommen med på minnenas stig och en liten bildkavalkad. (Klicka på bilderna så blir de större.)

Kärnan i att vara med i Frälsningsarmén är naturligtvis att vara soldat. Det blev jag efter konfirmationslägret 1968. Att leva i ett beroende av Jesus och i en pågående relation med treenig Gud är utgångsläget för min världsbild, etik, människosyn – ja allt. Men utifrån den kärnan har det i huvudsak varit som scout och scoutledare jag engagerat mig på fritiden. Jag har också haft glädjen att som officer ha fått order till tjänst som scoutsekreterare och ungdomssekreterare under sammanlagt 13 år. Under de åren har många veckor och helger tillbringats på denna vackra plats.

Mitt första möte med Högaberg var TEELKÅ (Tält Läger Kurs) 1971. Jag var mycket imponerad av de något mer erfarna ledarkollegorna. Bland annat Per-Olov Larsson från Örebro som på bilden testar hållfastheten i ett brofäste.

TLK 1971 Per-Olof Larsson

P-O Larsson till vänster. TEELKÅ 1971.

Innan FA Scout, vårt eget scutförbund, gick samman med andra förbund i Scouterna Sverige så var Högabergsgården centrum för årligen återkommande kurser och läger. Jag var också med på det första Tonårs TEELKÅ 1973 (alltså inte endast scoutgrupper) där Gun och Gun-Britt från Malung lärde ut folkdans. Deltagarna var till synes avvaktande.

Tonår TLK 1973

Mitt första storläger var Bauer 72. Vi var en grupp unga ledare som tillsammans med mer erfarna kom från Göteborg. Det var Learning by doing i högsta grad. Nästa stora läger arrangerades gemensamt av de Nordiska länderna och jag fick min första erfarenhet av att vara med i ett LÄKO, lägerkommitté. FA Nord 77 var en succé. Inte minst för att jag då varit med om att samla ihop en seniorscoutkommitté som drev igenom att få ha speciella aktiviteter och sena kvällssamlingar för scouter från 14 år och uppåt. Vi kallade samlingarna Flamman och det var starten för en epok av “Flamman” samlingar på förbundslägren som hölls vart fjärde år ända fram till (tror jag) Base Camp 2005.

????

Seniorscouternas stolthet på FA Nord. Men den revs andra natten.

????

Göran Johansson informerar om Flamman.

Den första Treklöver-Gilwell kurs som arrangerades av FA Scout hölls på Högaberg 1975. Jag var med i patrull Göken som ibland skulle tävla mot Ugglan, men vi blev ganska snart patrull Gök-Ugglan. Vi gick på hajk och gick vilse för vi hade så roligt och glömde läsa kartan. Men efter den gången och oräkneliga dagsfärder och hajker så blev jag och många andra bekanta med de flesta namnen på kartan. Grälebo, Dottemålen, Glassås, Långsjön, Noen och Valen och allt vad gamla torp och sjöar heter.

Så har där hållits ledarläger, officerssamlingar, ungdomsledarutbildningar, scouttekninska kurser (STK) och mycket annat. Jag har varit på läger med scoutgrupper från Göteborg, Skärholmen, Sundsvall och Stockholm. Vi har bott än i Gläntan, Storberget, Nordanöver och Skogsdunklet. Minnen. Goda minnen.

DSC00002 (2)

Thage Pellnor, Jan-Åke Svanesohn, Gunnar Larsson och Esse Melin. Några som i årtionden hållit hus och marker i gott skick.

Under flera årtionden utfördes allt arbete av medlemmarna i Högabergskommittén. Fantastiska människor som på fritiden skötte bokningar, byggde, renoverade, röjde i marker med mera. Redan en bit in på 90-talet, medan jag i min tjänst som scoutsekreterare var involverad i frågorna, började det dock bli svårt att få frivilligkrafterna att räcka till.

Under flera år på 2000-talet har det varit ett fantastiskt samarbete med kåren i Jönköping då rehabilitering och arbetsträning kombinerats med att Högabergs marker och hus har underhållits. Ett viktigt nytt skede inleddes när bröderna Erik och Leif Alm 2012 tog initiativ till kolloverksamhet för barn som annars inte skulle kunna ha något att berätta om från sommarlovet. Det har varit en så viktig och lyckad satsning att koloniveckorna i år utökas genom att de hålls på fler platser i landet.

DSC06439

En aprildag 2011

Sommarkollo är dock inte tillräckligt underlag för att hålla igång en hel lägergård. Förfrågningar till våra lokala kårer visar att man inte ser ett behov av att använda just denna plats för sin verksamhet. Därför har det blivit så att jag, Per-Olov Larsson (som var med redan 1971) och övriga medlemmar i Frälsningsarméns Ledningsråd fått ta beslutet att avveckla och sälja Högaberg. Kolloversamheten kommer naturligtvis att fortsätta även nästa år men då på annan plats.

Jo, jag kan känna en aning sorg över detta. Men mest känner jag tacksamhet över allt som denna plats fått betyda för mig och tusentals andra människor. Den yngre generationen ledare kan inte ta över mina minnen. De ska få resurser att skapa ett barn- och ungdomsarbete som fungerar lokalt och utvecklas efter dagens behov.

???????????????????????????????

Otaliga lägereldar har brunnit på Högaberg. Här är jag med några i Ledningsrådet och medarbetare i augusti 2011.

Lördagen den 23 augusti kommer att vara en dag då alla som vill får komma till Högaberg för att säga tack och farväl. Jag har tagit på mig att samla en liten planeringsgrupp för det. Boka in dagen!

Om än ledsamt så är det är ingen katastrof för Frälsningsarméns ungdomsarbete i Sverige att Högabergsgården kommer att säljas. Den största utmaningen vi har är inte våra fastigheter utan att få fler människor som vill vara ledare för barn och ungdomar. Ledare som ser glädjen i att ge nya generationer spännande äventyr och äkta möten med Gud. I det ledarskapet får man lika mycket tillbaka av uppmuntran, utveckling och engagemang som man någonsin kan ge.

Slutligen kan jag inte låta bli ta med några fler bilder. När de goda minnena kommer fram har man glömt regn, kyla och magbakterier. Solen skiner på goda minnen.

Ledarläger invigning

Ceremonier har alltid varit en del av scouting. Detta är invigningen av Ledarlägret 1991.

Ledarläger 91

Internationellt utbyte har alltid varit viktigt. Margaret och Ruth till vänster var ledare från England som återkom.

DSC00143

Ett av många lägergudstjänster/kvällssamlingar. Detta från FA Nord 77

 

 

2 responses to “Tacksamt farväl till Högaberg

  1. Arne Vauhkola

    Bilden ifrån FA nord 77 känner jag igen Maja Johansson (högt upp till höger) som var min kårledare i Bomhus. Scouterna omkring henne är mina gamla klasskamrater. Det är Anders “Korven” Lund, Hans Wallberg, Håkan Jonsson. Själv var jag inte med i scouterna på den tiden.
    A

    • Hej Arne. Kul att du komenterar. Igenkännande är alltid en glädje.
      Maja känner jag också igen och det är anledning att minnas hennes trofasta, goda arbete med tacksamhet och respekt./ Marie

Leave a Reply

