Påsken handlar om vår tid – också

Vi firar påsk för att det handlar hela tiden om vår tid. Händelserna före och efter Jesu korsfästelse upprepar sig ständigt.

Bibelns evangelieböcker skildrar händelserna som ögonvittnen sett dem. Där ser vi hur politiska och religiösa ledare drabbas av förvirring i mötet med Guds nya tid.

När Jesus i förhöret med Pilatus säger att mitt rike hör inte till denna världen, för i så fall hade mina följeslagare tagit till vapen och kämpat för att rädda mig, så kan man tycka att hotet om uppror i Jerusalem är undanröjt. Pilatus inser för sin del att denne pacifist gärna kan gå fri. Och så kan man tänka om det bara handlar om en karismatisk förkunnare som behöver inordna sig i ledet.

En annan förbryllande sak var att Jesus vägrade försvara sig. Och dessutom beror bristen på vittnen och vänner som stod upp för honom på att han själv hade sett till att de höll sig undan. Jesus hade medvetet låtit dem hamna i ett hörn av skam och rädsla. Och när han fick frågor som han mycket väl kunde bemöta till sitt försvar så valde han att tiga.

Under påskdagarna framträder Jesus tydligare i sina två världar, tidsåldrar – både den jordiska och himmelska. Människan Jesus kände samma smärta som varje torterad fånge gör men kunde samtidigt se sig själv som ”Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma bland himlens moln.” (Matt. 26:64)

Frågan om vem som står bakom och styr hela händelseförloppet ställs på sin spets när Pilatus självsäkert påstår att han har makt att frige och makt att korsfästa Jesus. Svaret kommer med en stadig, himmelsk blick i en bräcklig kropp som får Pilatus att vackla: ”Du skulle inte ha någon makt över mig om du inte fått den från ovan.” (Joh. 19:11)

Men meningen med påsken är inte att Gud ger sig in i en politisk-religiös fråga för att sätta alla makthungriga män på plats. Meningen med påsken är att tiden är inne för Gud, himmelens och jordens skapare, att visa sig:

  • i Faderns kärlek – en försoning med människor skall erbjudas;
  • i Sonens lydnad – Jesus visar sig värdig att bryta dödens makt, syndens välde;
  • i Andens ankomst – Jesu rena natur kan inplanteras i dem som tar emot Guds erbjudande om försoning.

När Jesus lämnar linnebindlarna bakom sig i graven och stiger ut ur dödsriket så träder han fram som Guds nya skapelse. Tiden är inne då ljuset segrar över mörkret. Det händer fortfarande. I vår tid. Glad Påsk!  ???????????????????????????????

(Texten har varit publicerad i Stridsropet.)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s