Att tagas isär och sättas ihop

I min familj finns de som har ett stort tekniskt intresse. Det är mycket användbart men ibland är det på gränsen till nördigt. Min brorson har t.ex. ljudinspelningar på tändkulemotorer (de som ger båtarna deras ”dunk-dunk-dunk”) som han och kompisarna kan/kunde sitta och lyssna på. Men jag blir också imponerad av hans kunskaper.

Med stort intresse och lugn har jag sett honom plocka sönder en motorcykelmotor. Diverse metalldelar ligger utspridda på golvet för att bli genomgångna och rengjorda. Plocka sönder är väl ingen konst. Men att få ihop det igen! Tänk om han står där med motorn ihopskruvad och en bit är över! Förmågan att få allt på plats är beundransvärd. Han vågar plocka isär för han vet att allt kan bli helt igen.

Det är en sund känsla av försiktighet vi människor har när Gud kallar oss att rensa upp i våra liv. Helgelse är inte ett ord som beskriver stämningen i vissa sånger utan Guds åtgärd när vi inte återspeglar Jesus som vi borde. När det så att säga ryker och hackar i maskineriet. Det kan vara att Andens olja består av gamla återanvända rutiner. Eller det kanske till och med har kommit in främmande föremål i våra liv som får ’motorn’ att skära ihop.

Vi som har vandrat med Gud ett tag vet då att det är dags för rengöring. Dags för Mästaren att plocka isär oss, rengöra och sätta ihop oss igen. Men osäkerheten infinner sig ofta – tänk om jag inte blir hel igen? Tänk om mitt liv blir utspridda, oanvändbara spillror av något som varit men inte längre håller ihop?

Osäkerhet är ofta ett viktigt ögonblick av överlåtelse, av att bekräfta tilliten till Guds vilja, kärlek och förmåga att bevara mig. Orsaken och verkligheten bakom denna tillit är sammanfattad i Jesus, i att han och jag är ett. Paulus uppmuntrar oss i detta, inte minst i Efesierbrevet. Gud har haft denna plan från början, att både mänskligheten och vi som individer ska hålla ihop i Jesus. (1:9-10) Det är också värt att repetera att det är inte vår förmåga och våra gärningar som ger oss Andens liv, helgelsens väloljade liv, utan allt är genom Guds nåd. (2:8-9)

Denna bild av att Gud plockar isär oss och sätter ihop oss igen kan i och för sig gälla när vi första gången kommer till Jesus och har mycket i livet som behövs redas ut. Då kan det behöva ta tid att bli hel igen. Men den kan också gälla för min dagliga överlåtelse som inte alls är någon besvärande självrannsakning. Sammansättningen sker i ögonblicket av en sekund – och inte minst som en pågående verklighet – när Guds Ande genomströmmar mig med barnaskapets välsignelser. Jag är hel. Jag är duglig. För jag är Guds barn.

(Den här texten har tidigare publicerats i tidningen Kamratringen.)

2 responses to “Att tagas isär och sättas ihop

  1. Nathalie Bencic

    Så fin och uppmuntrande text Marie!

Leave a Reply

