Den undergrävande verksamhetens logik

Sorkhögar

Det här är en bild från min väninna Gerlindes trädgård. En riktig sorkinvasion. Det fick mig att fundera över hur en möjlig ordväxling mellan henne och de oinbjudna gästerna varit.

Gerlinde: Vad gör ni här sorkar? Så här många har ni aldrig varit förut.

Tsorkledaren: Är du säker på att det är vi? Jag tycker det ser ut som grästuvor? En naturlig förändring som kan uppstå efter en kall vinter. Eller det kanske är mullvardar?

– Jag har varit med förr. Nog känner jag igen yttringarna av er undergrävande verksamhet! Bort härifrån. Det är min tomt!

Din tomt! Vi fanns här långt innan du dök upp. Det är vår soligaste backe. Och förresten, du är ju utlänning. Det hörs på ditt namn. Minoriteter som du kan återvända dit du kom ifrån.

– Om ni inte vore så svåra att fånga så skulle jag visa upp både medborgarskap och juridiska handlingar för tomten. Varför talar jag förresten med er? All normal rättvisa säger att detta är min mark.

-Vad är normalt? Vi lever inte i ljuset som du. Och förresten har vi haft en sorkomröstning och en stor majoritet röstade för att vi stannar här. Lär dig leva med oss eller flytta till en lägenhet.

– Jaha, biologisk mångfald har sitt pris. Var och en lever efter sin natur. Kapa gräset, sa någon, så det inte blir så mysigt att bo där. Det var en idé. Till sommaren kommer slänten att visa sig mindre attraktiv än under denna vårinvasions första eufori.

Leave a Reply

