Ett annat Ukraina

Det är sista dagen av mitt korta besök i Kiev. Idag har det blivit möjlighet till fler samtal med vänner och kollegor. Jag har gått i mina gamla kvarter och åkt Metron och köpt nya tofflor i en av alla de många hål-i-väggen-butiker som finns vid tunnelbanestationerna. Som alltid känner jag mig trygg i och glad över den vänlighet som folk i denna mångmiljonstad sprider.

Men jag möter ett annat Ukraina. Jag har för första gången i mitt liv förstått att ord kan vara farliga. Från flera jag samtalat med kommer berättelser att de pratat med gamla goda vänner i öst och syd och de är chockade över av vad som sägs. Det är helt klart att sanningen redan är död. Om sanningen ska fram…så har den ett högt pris. Det är ett nytt Ukraina.

För första gången sedan jag började blogga så tar jag bort en stor del av innehållet i några inlägg. Jag har förstått idag att mina ord kan sätta vänner och kollegor i fara.

Men snart slår kastanjeträden i Kiev ut i blom. det är fantastiskt vackert. Vackert är också att som i kväll samlas i lovsång, påminna oss om den seger och position som Jesus har och med Guds kärlek hålla rädsla och oro för framtiden under kontroll.

Bed för fred. Följande bloggposter är redigerade: https://mariewillermark.wordpress.com/2014/03/09/krim-krig-och-kommentera-som-kristen/

https://mariewillermark.wordpress.com/2014/03/16/pa-vag-till-kiev/

One response to “Ett annat Ukraina

  1. Tack för dina rader !

Leave a Reply

