På väg till Kiev

Det är med mycket blandade känslor jag åker till Kiev, Ukraina på ett kort besök. När resan bokades för ett par månader sedan var det för att vi skulle hålla en Nordisk ledarkonferens torsdag till söndag. Utvecklingen veckorna innan president Janukovytj flydde var så oroliga att konferensen flyttades. Men jag behöll mina tre semesterdagar i tro på en god förändring. Jo, det blev och är lugnt i Kiev men så har invasionen på Krim i stället tagit vid och lett fram till den folkomröstning som hållits idag. (Borttaget, borttaget, borttaget)

Blandade känslor. För samtidigt som jag sörjer och är förtvivlad över den politiska situation Ukraina påtvingats så gläder jag mig stort över att efter drygt tre år få träffa gamla vänner igen. Det blir ju en speciell vänskap när man i fem år tillsammans går igenom prövningar och framgångar, när man gråtit och skrattat tillsammans.

På tisdag ska jag äta lunch med gamla arbetskamrater och jag har med mig några svenska delikatesser som matjessill, köttbullar och mjuk kaka. Det ska bli en tur till självständighetsplatsen Majdan och lunch med min lärare i ryska språket. Det blir bönesamling och kvinnogruppens möte på Frälsningsarméns kår.

Blandade känslor. Men mest glädje. Och lite mer förstahandsinformation om den historiska händelse som drabbat landet. Jag återkommer med rapport. Fortsätt att be.

Pray for Ukraine

One response to “På väg till Kiev

  1. Pingback: Ett annat Ukraina | Marie Willermark

Leave a Reply

