En bra berättelse och en sann identitet

Att synas i mängden är en vetenskap som PR-byråer ägnar sig åt. Ett svenskt bilmärke började i slutet av januari visa upp sig genom en reklamfilm. Men man talar inte om hur förträfflig bilen är. Man låter Zlatan röra sig i Norrländska vinterskogar och dyka i iskall sjö. Där gör han inga mål. Förmodligen kan han inte mycket om bilar – annat än att köra fort. Men alla känner ju igen honom. Det blir en bra berättelse. (Filmen finns i slutet av texten.)

Vad har du och jag att komma med så att folk vill lyssna på oss? Hur kan vi bli synliga i mängden? Den utmaningen lockar många men det finns å andra sidan inget egenvärde i det. Jag behöver inte synas framför andra. Inte ens Frälsningsarmén behöver synas om det bara handlar om ytligt kändisskap. Men vi har en berättelse som är viktig. En sann berättelse. Den handlar om hur Gud blev människa och att vi kan bli hans barn. Den handlar om hur både självbild och världsbild blir annorlunda när vi förstår att Guds rike har kommit och finns här.

Tillsammans med en kollega var jag på samlingen där Olof Palmes Minnesfond delade ut årets pris till Rosa Taikon. Dagen innan hade Aktuellt haft ett reportage och samtal med min kollega om de rumänska Romernas situation. Under minglet fanns det inte många personer vi kände att prata med. Vi stod i våra uniformer. Och där kommer f.d. ministrar och människorättsprofiler och hälsar. Och samtalar om hur de kanske kan arbeta vidare med Frälsningsarmén i den här frågan.

Jag och kollegan var ju inga personer som någon kände eller brydde sig om. Ingen kan sälja några bilar med vår hjälp. Knappast ens en cykel. Men vi är Frälsningsarmén. Vi gör oss synliga för att allt det som Gud gör genom Jesus ska få händer och fötter och öron och mun. Vi har inte endast en bra berättelse om att Gud är med oss. Vi synliggör den berättelsen, den sanningen.

Och när vi är det vi är och gör det vi gör som en Frälsningsarmé så upphör vi ändå aldrig att vara oss själva som individer. Variation och mångfald har alltid inspirerats av Guds helige Ande. Samtidigt har vi en gemensam identitet vilken beskrivs väldigt bra i våra kärnvärden. Vi är: Välkomnande – Troende – Hjälpande. De tre orden får inte heller bara bli yta. De ska definieras i samtal, praktiseras i mötet med människor och vara förankrade i Guds stora räddningsplan. Vi synliggör berättelsen om Guds kärlek till alla genom att själva vara synliga.

Materiella saker som marknadsförs kan ta till en kändis som ansiktet utåt utan att produkten och personen nödvändigtvis hör ihop. Kristet lärjungaskap kan man däremot aldrig ha någon stand-in för. Där måste identitet och budskap hänga ihop, yttre attribut och personlighet ska harmoniera.  Och, nåd över all nåd, det innebär inte perfektion. En frälsningssoldats uniform signalerar inte att man är felfri. Den säger snarare att Jesus har tagit med mig i den stora berättelsen om förlåtelse från synd och frihet att gå vidare.

(Merparten av texten finns publicerad i Tidningen nr 1/2014, som skickas till alla anställda, civilmedlemmar och frälsningssoldater.)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s