Nu ska vi prata pengar

Vi måste våga prata om pengar. Inte endast som skatter, pension eller trisslotter utan också något som Gud hjälper oss att hantera. Det är dags för en ny gästbloggare. Jon-Anders Marthinussen är biträdande kårledare på Vasakåren, Stockholm. Denna text, i något förkortad form, var med i Stridsropets nr 1/2014. Temat ekonomi kommer igen i februarinumret. Då ur den tragiska vinkeln av spelmissbruk. Det är lika bra du Jon-Anders 1prenumererar. (stridsropet@fralsningsarmen.se) Eller köper ditt ex på närmaste Frälsningsarmékår. Hur hänger då cigarrlådan ihop med autogiro?

$$ — ££ — $$ — ££

”Så länge vi betalat vårt tionde har vi alltid haft de pengar vi behövt”.  Så sa min mor till mig när hon visade mig cigarrlådan där tionde-pengarna låg. ”Ok”, sa jag och la ner 1 krona för veckopengen.

Här kommer några andra uttryck som etsat sig fast i mitt minne på temat pengar och ekonomi:
”Man kan inte tjäna sig rik, bara spara sig rik”. (En bild från hallen i Bestemors hus.)
”Det är inte vad du tjänar som spelar roll, utan vad du spenderar” (Klok man i Umeå)
”Show me the money!” (Ett oförglömligt uttryck från filmen ”Jerry Maguire”)
”Ditt hjärta följer dina pengar” (Predikant på ungdomsfestival)

Jag tror visdomsorden är många i frågan om ekonomi. Och de verkar behövas.  Pengar berör oss alla på något sätt.

I vårt land hör vi ständigt om förändringar som härleds till ekonomi. Äldrevården kostar för mycket. Skolan kostar för mycket. Maten är för dyr. Personal är för dyrt. Därför ska det omstruktureras. Det måste vara kostnadseffektivt.

Är verkligen allt för dyrt? Nej då! Borrmaskinen på Rusta. Den är billig. Möbler på IKEA. Det är billigt. Soppan på Frälsningsarmén. Den är billig. Och inte att förglömma: telefonabonnemanget som han mysiga farbrodern på TV reklamen säljer. Det är billigt-billigt-billigt.

Eller?

Jag har hört att ”pengar är inget problem för de som har pengar”. Norge har pengar! De har flera tusen milliarder i sin oljefond! Det är inte illa för ett land som för drygt 100 år sedan var ett fattigt land. I dag skulle de kunna köpa Grekland. Men det är svårt att använda oljepengarna. Då blir inflationen för hög (och jag ber om ursäkt om jag sammanfattat denna situation lite lättvindigt).

Det finns två saker som kommer påverka ditt liv bortom din kontroll:
Nr1: När du blir förälder
Nr2: När du tar ditt första lån på banken.  …..så tänk efter före!
Detta tutar jag in i mina barn. Det tror jag är bra.

Jesus tutar lite också (förlåt….den hängde liksom i luften). Det finns en massa utlåtanden i Bibeln som handlar om pengar. Det verkar helt enkelt som han tyckte det var en mycket viktig sak att undervisa om.

Sälj allt vad du äger och ge åt de fattiga…kom och följ mig. Mark 10:21
Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Matt 6:20
Ge åt de behövande

. Luk 12:33
Skaffa er en penningpung som inte slits ut, en outtömlig skatt i himlen, dit ingen tjuv kan nå och där ingen mal förstör. Ty där er skatt är, där kommer också ert hjärta att vara.
Luk 12:16-34


Det verkar inte finnas någon gräns för hur många olika råd Jesus kan ge oss. Och många är vi som tolkat och resonerat kring detta. För pengar berör oss. Alla. Både de som har i överflöd och de som har för lite. Och om du tycker jag har fel så säger jag bara: Vilka delar består våra Nyhetsprogram på TV om? Inrikes och utrikes nyheter, sport och EKONOMI. Varje dag!

Själv har jag gjort det bra. Gud har välsignat mig med ett arbete så jag kunnat försörja min familj. Jag har även kunnat hjälpa andra när det behövts. Och jag är övertygad om att det är Herren Gud som välsignat mig med de pengar jag behövt och lite till ibland. Och jag är av den lite naiva tron att det har med pengarna i cigarrlådan att göra. Fast numera heter den nog autogiro.

Leave a Reply

