Jag är upprörd! (Som en kvällstidningsrubrik)

Så har det då varit helgen då man ska räkna fåglar vid husknuten. Allt enligt Sveriges Ornitologiska Förenings välorganiserad plan. Men var är fåglarna? Jag är mycket besviken på dom.

Förvisso har jag inte sett många de senaste veckorna. Men dom kunde väl komma nu när de ska visa upp sig. I början på året kom det utöver de vanliga talgoxarna även domherrar, stenknäck, nötskrika och bofinkar.

Igår, lördag såg jag endast den morgonpigga koltrasten som plockade i sig spillda hampfrö. EN (1) fågel på hela dagen!!! Idag stod jag som sjömanshustrun i Göteborg och spanade ut över tre fågelmatare med varierande sorter, ett fågelhus med frö och flertal talgbollar. Solen sken dessutom. Men vad ser jag? Jo, futtiga tre talgoxar, en blåmes och två nötväckor.

Vad har hänt? Inte ens de tre ekorrar som i fjol nästan åt mig ur huset har kommit. Inte på hela vintern. Kanske de inte lever längre? Är det klimatkrisen som tar ifrån mig mitt nöje eller är det traktens katter?

Ja, ja. Min upprördhet är över nu. Den var ungefär lika motiverad och underbyggd som kvällstidningslöpsedlar (ibland) kan vara. Jag tror vi behöver våra små utlopp (med glimten i ögat) över de små frågorna för att se det allvarliga lidandet i klarare konturer.

Fjolårets blogg i ämnet ser du här. Resultatet av SOFs landsomfattande räkning kommer på deras hemsida här.

För att hedra medborgarna i Ukraina som uthålligt kämpar i kylan mot ett korrupt ledarskap och för grundläggande rättfärdighet och demokrati, kommer ett par bilder på fåglar och min hemgjorda fågelmatare som jag hade i Kiev, under tre av mina fem vintrar där.

DSC05802DSC04291

 

Leave a Reply

