Människovärde – ekonomi för livet

Det finns många människor som kan uttrycka viktiga sanningar och skapa sammanhang så att vi kan hålla ihop livet. Jag skall emellanåt sprida andras goda ord genom min blogg. Texten nedan är skriven av major Brittmari Karlsson. Hon är föreståndare på Frälsningsarméns samtalscenter Eken i Stockholm och är också aktiv i jig-brittmarie-karlssonvårt arbete mot människohandel. Texten är tidigare publicerad i Stridsropet denna månad.

Jag har mig. Jag behöver hushålla med mig. Jag ska räcka. Jag får inte ta slut. Det krävs en balansräkning. Var får jag min energi ifrån? Vad lägger jag den på? Det går väl inte att ge ut mer än man fått in? Man kan väl inte spara tid? Vad sparar man den i? Finns det någon bank?

Människan, jag, har ett oskattbart värde. Det kan inte tas ut nån skatt på mig…. Mitt gudagivna värde tillåter inte att jag säljs, eller köps för den delen. Ändå sker det. ja, inte just jag, men många män, kvinnor och barn säljs och köps för att någon annan ska få mera pengar. Gud, jag ber att den ekonomi som bygger på sålda människor ska krossas. Gud, jag tackar dig för att jag är värd så oändligt mycket, nästan till ett gudaväsen är jag skapad. Gud, för den som tappat sitt värde ber jag att de ska få sitt värde åter. Kan jag hjälpa dem att hitta det?

”-Du är ju värdelös”. Den som fått höra det tillräckligt ofta kommer att tro det, känna sig värdelös. Men det är inte sant! Det är aldrig sant! Du är värdefull! Du är ovärderlig!

God ekonomi är att ta hand om sig. Till god ekonomi hör arbete/ansträngning och vila. Till god ekonomi hör mat och kläder, ett hem. Ett sammanhang.

Gud tar hand om mig. I Hans händer kan jag få  en livsekonomi i balans. Jag låter min bön besvaras och litar på Hans svar om arbete och vila, sömn och vakenhet.

Till god ekonomi hör att ha koll på in-och utgifter. Det gäller även min livs-ekonomi; arbete och vila.

I det intensiva samhälle vi lever i, med så många val och möjligheter, är det svårt att balansera sig själv. Det blir gärna för mycket utgifter, många aktiviteter vill hinnas med på samma tid, och alldeles för lite inkomster, typ vila och ”bara vara”. Det är svårt att tänka vila, tänka obokad tid, tänka ”ouppkopplad”! Lika svårt kan det vara att ha bara obokad tid, påtvingad vila är ingen vila. I båda fallen behöver jag ta igen mig! Hämta hem mig till mig själv.

Det är också god ekonomi att inte bara tänka på sig själv. När jag gör något för någon annan, hjälper någon som behöver hjälp, så är det en vinst för mig. En annan gång är det jag som behöver hjälp…..

Allt vad ni har gjort för någon annan, det har ni gjort för mig, säger Jesus.

Bön: Gud, Skapare av oss alla, tack för att jag får tänka ”ovärderlig, älskad” om mig själv. Tack för att jag kan uppvärdera mig själv och andra, genom att visa på Dig. Amen.

IMAG0384

Leave a Reply

