Julstämning som sätter spår

När vi närmar oss jul ska jag leta fram något som skapar min ultimata julstämning. Jag har ett kassettband någonstans med en inspelning från en grammofonskiva från slutet av 50-talet. Det är orgelmusik med engelska julsånger några årtionden innan “carols” blev ett allmänt begrepp i Sverige. När jag var barn så spelades den skivan på julaftons morgon. Jag minns tydligt känslan av speciell förväntan. Nystädat, pyntat, julgransdoft. Man är skönt morgontrött. Och då ljuder orgelmusiken i huset. Jag hade ingen aning om orden till melodierna. Kände bara igen Stilla natt. Men detta upprepades år efter år. De vackra melodierna och hela stämningen blev synonymt med julens glada budskap.

Vi kommer ihåg känslor. Vi kan lätt återkalla goda stämningar. Ord vi hört, händelser vi varit med om etsar sig fast när de sammanfaller med att våra sinnen blir berörda. Jobbiga, kränkande känslor kan leda till långvariga problem. Glädje som överrumplar oss och får goda konsekvenser kan uppmuntra oss livet ut.

Jag tror att händelserna kring Jesu födelse är så detaljrikt återgivna för att de gjorde så starka, livsförvandlande intryck. Chocken och glädjen av Marias jungfrufödsel gick inte obemärkt förbi någon. Just för att det var så häpnadsväckande osannolikt förstod man att Gud låg bakom. För att inte tala om Josefs och Marias vistelse i Betlehem, herdarnas upplevelse på sin äng och besöket till familjen med barnet i en krubba. Dessutom de tre besökarna från österland som kom och hyllade Judarnas konung. Allt detta levde kvar i den muntliga traditionen och skrevs ner – för det hade gett alla berörda outplånliga känslor och minnen.

Jag tvivlar på att man kan regissera fram en femstjärnig julstämning. Ändå så tror jag att vi kan samverka med Gud så att det blir en speciell högtid. Guds ordning för goda erfarenheter är att vi först söker honom själv. Andra saker som gott sällskap, dekorationer, god mat, musik är inte oviktiga ingredienser men kommer efter att vi söker himmelrikets närvaro först. Gud kanske berör dig på en oväntad plats och på ett oväntat sätt. Men hans närhet innebär alltid en frid som ger en äkta julstämning och en god återklang i ditt liv.

Som sagt, jag ska leta fram den där kassetten. Det spelar ingen roll att skivans rasp och hack finns med. Ungefär som med livet. Allt är inte prefekt, men det är underbart ändå.

(Denna text finns publicerad i Stidsropets julnummer)

Här har du en länk till julevangeliet. Lukas 2:1-20.

Här kommer lite orgelmusik – även om det inte är från mitt kassettband.

 

Leave a Reply

