Vad har man en ideologi till?

En enkel vardagshändelse gav mig en insikt i ideologins plats i livet.

Vad har man en ideologi till? Min enkla erfarenhet ledde fram till att min ideologi hjälper mig att välja vad som ska komma FÖRST när man har flera goda eller nödvändiga saker att välja mellan.

Händelsen uppstod i lördags. Solen sken. En vacker höstdag. Morgonsysslorna avklarade hemma. Vad ska jag göra nu? Jag behöver åka till stormarknaden och åtgärda min inköpslista. Men det skulle ju också vara skönt att gå ut i skogen och leta efter trattkantareller! Men då ska jag fram med cykeln. Är det inte lättare att bara ta bilen och åka iväg och handla? Sedan kan jag se vad jag får lust till.

Min ideologi, min kristna livssyn och förnuftets eftertanke avgjorde valet. Kantareller kan man bara finna medan det är ljust. Strosandet i skogen ger mer energi än att slöa hemma. Det får komma först. Stormarknaden är öppen även på kvällen.

Ideologin, övertygelsen, tron som tar plats i mitt liv, som gör anspråk på att bli praktiserad utgår från Jesus. När han säger Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också, (Matteus 6:33) så är det inte en teori om Guds allmänna storhet som vi kan sträcka oss mot när vi råkat illa ut. Det är ett löfte, en ideologisk hållning som kan praktiseras i smått och stort. Och som ger utlovad effekt. Det handlar om att göra medvetna val. Något ska komma först.

Ett annat påstående av Jesus som dök upp i det till synes banala resonemanget med mig själv om vad jag skulle göra lyder: Medan dagen varar måste vi göra hans gärningar som har sänt mig. Natten kommer, då ingen kan arbeta. (Johannes 9:4) Ja, vissa saker kan man bara göra i ljuset.

Så hjälpte mig min ideologi, min tro mig att både få en korg full med svamp och göra mina inköp när det inte var någon kö i kassan. Och som bonus berördes jag djupt av vad det betyder på andra områden i mitt liv att se vad som ska komma först.

Så har jag knappt formulerat detta om ideologins funktion utifrån ett enkelt sammanhang när jag läser ledarskribenten Sanna Rayman i SvD referat från en samling där framtiden för ideologin i de politiska partierna diskuterats.

Öppenhet är det ständiga ledmotivet. Partierna ska vara som bloggverktyget WordPress, sade någon. Ett öppet koncept som användaren fyller med sitt innehåll. Bara någon timme tidigare hade en pr-konsult citerats med följande: ”Ideologin är en stark restriktion”.

Hon ser det som naturligt att dagens “folkrörelser” har färre medlemsantal nu. De bildades en gång kring en ideologi som omfattade hela samhället. Nu är de “mer specifika – enfrågerörelser”.

Om jag i lördags skulle resonerat utifrån tendensen i politiken, att ideologin hämmar möjligheten att vända kappan efter vinden, så skulle jag väl åkt till stormarknaden och köpt mina trattkantareller för 100 kronor kilot (eller vad de kan kosta.) Och då missat det frostnupna lövverket i höstsolen.

Jag är tacksam över att jag har en ideologi att leva efter. Det är till och med en idé som blev människa.

Leave a Reply

