Mycke´om Jesus nu

Det är lite med Jesus som med det välbekanta orden som Zsa Zsa Gabor lär ha uttalat “Det spelar ingen roll vad dom skriver, bara dom skriver”.

SSU la beslag på några situationer i Jesu liv i en tecknad film och gjorde politik av dem. Syftet är att få folk att rösta på Socialdemokraterna i kyrkovalet. Brödunderet var ett exempel på “grym fördelningspolitik”. Glimten i ögat eller inte? Men är det nu så att politiska partier ska vara en del av kyrkovalet – vad kan man annat vänta sig av den kombinationen?

Carl-Henric Jaktlund kommenterar det i en ledare i tidningen Dagen och menar att kristna inte har patent på att tala om Jesus. Varje bild av honom är bristfällig och vi får inte göra Jesus liten.

Nästa kolumn på ämnet är idéhistorikern Johan Norberg i Metro. Han frågar sig varför SSU vill ha med Jesus. Sedan späckar han sin text full med Jesuscitat och lägger sina fria tolkningar till det. Uppenbart har han haft ett flitigt umgänge med idéhistorikern Jesus. Men en soppa på bästa ingredienser blir ju inte god om man kryddar den med bittra örter. Och han avslutar med att säga “Själv tycker jag att det är obegripligt att någon vill synas i hans sällskap.”

Jag känner mig inte särskilt upprörd av något av uttalandena. Det här är som en läsning av ögonvittnena (evangelisterna) som berättar om människorna kring Jesus. En del får sina liv radikalt förvandlade och berörs av Guds helighet. Andra blir bara provocerade och upprörda över att få sina cirklar rubbade.

Själv känner jag mig bara mer uppmuntrad av att gå vidare med lanseringen av Frälsningsarméns vision för de närmaste sju åren: Vision 2020 – JESUS TILL ALLA! Bättre sällskap än honom kan jag inte tänka mig för någon.

Så, gott folk, skriv gärna mer om Jesus – så ska vi som är hans efterföljare med våra liv försöka exemplifiera den verkligheten (i sin mångfald) att han finns mitt ibland oss. På jorden.

Ämnet fortsätter dagen efter mitt blogginlägg:  Här får Johan Norberg svar på tal av Stefan Gustavsson när det gäller lysryckta fraser mot helhet.

IMAG0003

6 responses to “Mycke´om Jesus nu

  1. Hej Marie!
    Varför ska man som ung 20 åring gå med i frälsningsarmén tycker du? om man inte ens är kristen.

    • Hej Josefine!
      Om man inte är kristen så finns det all anledning att hålla sig nära människor i Frälsningsarmén eller en annan kyrka. För då upptäcker man förhoppningsvis att det finns ett nytt liv, frälsningens liv som Jesus erbjuder. Då kan man ju säga ja eller nej till det.
      Att “gå med i Frälsningsarmén” är ett uttryck som ibland används med meningen att bli frälsningssoldat. För att bli det så är en personlig erfarenhet av tro på Jesus som Herre i mitt liv naturligtvis nödvändig.
      Om inte den tron är din erfarenhet hoppas jag det ändå kan finnas något meningsfullt sammanhang där du kan känna dig hemma. Så tycker jag.
      Oavsett vad vi tycker så är det ett faktum att du är älskad av Gud.
      Hälsningar, Marie

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s