Påven inbjuder. Tacka ja!

Påven Franciskus talade i söndags passionerat om sin nöd för folket i Syrien. Då inbjöd han alla att förena sig med Katolska kyrkan i bön och fasta för fred, nu på lördag 7 september. Jag har bestämt mig för att tacka ja till den inbjudan.

Från mitt begränsade perspektiv tycks det som om det är ett krig med alla mot alla. Jag har för länge sedan tappat förståelsen för vem som kämpar för vad. Det verkar vara ren ondska som spårat ur. Det är bara universums Gud som kan ha något koll på läget. Därför vill jag vara med och be.

Påven inbjuder alla kristna, de som har en annan religion och “människor med en god vilja”. Det tycker jag är bra. Det handlar om att våga identifiera sig med lidandets verklighet. De som drabbas är människor som du och jag. Barn. Gamla. Genom att fasta förnekar jag mig något för att tänka på dem som i Syrien förnekas allt.

Det innebär inte att jag låter bli att göra det som behövs och var planerat för lördagen. Men jag kommer att gå i tankarna med en bön om att Guds vilja ska ske i Syrien så som den sker i himmelen.

Reuters hemsida kan du läsa lite mer om Påvens tal.

Pope Francis leads his Sunday Angelus prayer in Saint Peter's square at the Vatican

Leave a Reply

