Gratis erbjudande

IMG_1721

Här står jag i Frälsningsarméns Second Hand “Fyndet” i Lidköping med ett gratiserbjudande. Det var helt fantastiskt att få ge min gåva. Så här var det.

I lördags återinvigdes butiken efter att allt inne i fastigheten förstördes vid en brand i december. Jag skulle ta bilen dit på morgonen och under min morgonbön tänkte jag igenom mitt uppdrag att säga några ord innan dörrarna öppnades. Då fick jag en tydlig bild av Gud, att jag skulle vara där med ett erbjudande att ge gratis förbön och välsignelse till folk.

Snabbt fann jag ett papper och skrev ner GRATIS och tog med mig. Vid det korta talet avslutade jag med att berätta om mitt eget lilla erbjudande inne i butiken. Skulle någon våga sig fram?

Dörrarna öppnades, det vällde in folk som ville vara först till något fynd. Inte konstigt. Det var ju därför de kommit hit. Men jag hann knappt hålla upp min lapp förrän en kvinna kom. Hon behövde inte säga många ord för att jag skulle förstå att just för henne var det viktigast att få förbön för det som var svårt. Det fyndet hade hon nog inte räknat med. Men Gud visste.

Under stunden som jag stod där var det en härlig blandning av att bara växla några trevliga ord, be för viktiga saker i några människors liv och att frikostigt ge Guds välsignelse till dem som ville ta emot den gåvan. Och det ville alla som var tillräckligt nyfikna på vad som var gratis.

Jag blev än en gång påmind av hur enkelt det kan gå till att möta människor där dom är och erbjuda Guds goda gåvor. Gud har också lätt för att plantera en längtan efter hopp och gudomlig beröring hos människor – men vi som är Jesus efterföljare har svårare för att komma ut ur våra hus och invanda mönster. Nu har jag fått smak för detta. Jag ska uppmärksamt vänta in nästa tillfälle Gud ger mig.

Hur har det gått för dem som jag bad för? Det har jag ingen aning om. Och det är själva poängen. Gud tar hand om det han gör. Min uppgift var bara att lyda den maning som Guds Ande gav mig.

4 responses to “Gratis erbjudande

  1. Lysande, Marie!
    Gott att höra när människor våga göra det Gud viskar i hjärtat!
    Det brukar bli fantastiskt!!!

    • Hej Pernilla!
      Härligt att höra av dig. Ja, vi kan nog inte föreställa oss vilken mäktig våg av Guds beröring som det kan växa fram när vi som följer Jesus tar varje tillfälle att ge hans välsignelse.
      Guds välsignelse nu, idag i och genom dig. /Marie

  2. Å vilken härlig artikel. Jag brukar tänka på att ett vänligt ord är gratis.Men ibalnd kan det som är gratis vara extra svårt att ta emot. Såg en som ställde ut en påse gratis äpplen på spårvagnen, ingen tog något utom jag.
    Och be gärna för en vän till mig som jag tror håller lite för mycket av sina problem för sig själv, och har en fin fasad över sin kaosiga yta. Gud vet vem det jag menar.

Leave a Reply

