Lyssna till barnen. De ser!

Det här är Engla, 5 år. Hon har sagt något som fick mig att häpna. Ett barns enkla iakttagelse som rymmer djupa sanningar.  (Jag har förälders tillåtelse att publicera detta.)
Engla Malmén

“När man tittar så ser man en tavla. Det är som man ser ett konstverk och vi är inne i konstverket. Tänk vad många konstverk som man hinner se varje dag OM MAN TITTAR!”

Det är detta gudomliga, iakttagande djup i barnen som Jesus lyfter fram.

“Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.” (Markus 10:17)

Och hur ser man Guds rike? Det hade Engla kunnat svara på lika bra som Jesus gjorde när han samtalar med sina efterföljare. Man ska gå in i bilden av Guds rike. Liknelserna är sådana bilder:

“Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte.”

Läs hela sammanhanget här i Lukas 13:10-17.

Gå in i konstverket Guds rike! Om du verkligen tittar med det inre öga som Gud ger så kommer du att se och få liv. Och utmanas till ett nytt sätt att leva.

4 responses to “Lyssna till barnen. De ser!

  1. Så sant. Vi vuxna komplicerar ofta livet i tron, vi förstår? fast ibland kanske vi inte begriper vad vi förstår? Jag har lärt mig mycket av barnen, genom vårt arbete med barn i Ukraina.
    En tänkvärd artikel.
    Boas

  2. Sussi Göransson

    Tittar med mitt inre öga och ser saker jag inte trott existerade innan Gud öppnade upp en extra dimension, och numera är en “verklighet” något som inte är möjligt att begränsa till den vi får se med våra fysiska ögon. Tänk att barn är så naturliga i detta! Självklart att barn ser, för de är inte ännu begränsade av våra rationella bortförklaringar av Guds existens, samtidigt som konventionerna tidigt börjar även hos barn cementeras, och de tappar förmågan att växla perspektiv. Lite synd, för vår värld skulle behöva fler som kan se på livet som ett mångfacetterat, dynamiskt äventyr, inte som något tråkigt och statiskt.

    • Sussi,
      Ja, det är en viktig bön och överlåtelse – att vara bland de saliga, renhjärtade, så att vi kan se Gud; Se vad och vem han är och var han är och vad han vill dra in mig i här, i himmelriket på jorden.
      Marie

Leave a Reply

