Du är vackrare än du tror – men det beror ju på vad man tror

Det fladdrar ständigt förbi filmklipp på facebook. Det mesta bryr jag mig inte om (man har ju annat att göra) men när Emanuel Karlsten rekommenderade något som ligger på youtube toppen så får man ju kolla. Dels är jag ju så mycket människa att jag undrar över vad ”alla andra” ser på och dels behöver man ju ha lite koll på de s.k. experterna. Det är farligt för självständigheten att per automatik gilla vad de gillar.

Filmtiteln var Du är vackrare än du tror. Det låter ju väldigt bra. Här är länken. http://youtu.be/XpaOjMXyJGk

Först kom det där inre leendet och tanken att, ja så är det, vi ska tänka lite bättre om oss själva. Vi är alla vackra, etc, etc.

Sedan började jag fundera på vem som gjort filmen och varför. Det var ju ingen amatör med mobilkamera som hyrt ett tomt hus, fått dit en professionell tecknare och fått folk att gå dit, med mera, med mera. Här fanns det pengar!!! Varning!!!

Det framgår mot slutet att det är Dove hudvårs- (skönhets?) produkter som ligger bakom. Då är filmen plötsligt inte lika bra för mig. Ett budskaps värde och sanningshalt beror ju på vem som säger det och varför.

Det finns ingen brist på budskap och meddelande om hur värdefulla och dyrbara vi är och de flesta kommer genom reklamen. Flertalet går ut på att Du är värd detta. Alltså förtjänad belöning. Inte en stor underbar gåva av glädje till den ovärdige.

Detta är ändå bara ett exempel i mängden. Och mitt bland alla dessa gulliga filmklipp och visdomsord som dyker upp i sociala medier och glada reklamtillrop så kommer de störande nyheterna om självmord som ökar bland unga (se t.ex. svt nyhetsinslag  från 6 april) och läs om självskadebeteende. (Läs t.ex. BRIS för vuxna om varför det händer.)

Reklam som denna om att vara vackrare än man tror är bedräglig för det behövs god självkänsla för att genomskåda den. Och det är de sårbara, de med låg självkänsla, de som hungrar efter att få höra budskap som stillar den inre ångesten, som drabbas igen. Reklamen är en usel brunn att ösa ur för den som törstar efter kärlek. Budskapet har ingen ansvarig person som står bakom orden och talar till en medmänniska, öga mot öga. Dove tilltalar ett kollektiv av konsumenter och dess enda syfte är att få oss att köpa deras produkter.

Det är sant att du, vem du än är, är vackrare än du tror. Och det är sant för att skönhet ligger under ytan, i ett rent hjärta. Och det är sant för att det är Gud, skaparen, som säger det. Och det är sant för att det är kärleken som gör oss vackra. Inte den kärlek vi förmår prestera utan den som vi tar emot från Gud. Första Johannesbrevet kapitel 4 i Bibeln talar om anledningen till att vi kan vara så vackra:

9Så uppenbarades Guds kärlek hos oss: han sände sin ende son till världen för att vi skulle få liv genom honom. 10Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder.

Vi kan väl avsluta med detta budskap i musikalisk form. Whitney Houston som inte förmådde bryta sitt självdestruktiva beteende hade ändå ett hopp i att Jesus älskade henne. http://www.youtube.com/watch?v=ZNqAHrNNLqA

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s