Var är Gud när…

Det är lätt att inbilla sig att man vid det här laget har hört alla varianter på frågor och svar kring temat Var fanns Gud när den där katastrofen hände? Eller det klassiska teodicé problemet – hur kan det finnas en god Gud när det finns så mycket ondska i världen?

Resonemanget går i stort sett ut på att vi som tror på Gud och, vittnar om att han är god, ändå ställs till svars för det onda i världen. De som har svårt att tro eller väljer att inte ha en relation med honom gör den högre makt (som de inte tror på) ansvarig för människors lidande.

Men idag hörde jag en annan vinkling på frågan. Var är Gud när direktörer i banker och företag beslutar ge sig själva stora bonusar när deras arbete ofta vittnat om inkompetens att leva upp till förpliktelser mot de vanliga små kunderna? Eller var är Gud i den delen av sportsvärlden där sanslöst stora summor betalas för övergång mellan olika lag?

Jag befinner mig på en konferens för Frälsningsarméledare från de olika länderna i Europa. Den erfarenhet vi har att dela med varandra är att Gud oftast är synnerligen nära de fattiga i deras ofta förödmjukande situation att tigga och leva på allmosor. De har ingen annan att hoppas på än Guds förbarmande för sitt dagliga bröd och de troendes gemenskap för att ge dem lite hopp och värdighet.

Visst är det rätt och riktigt att fråga efter var Gud befinner sig. Men är man intresserad av svaret så borde man också ställa sig den personliga frågan om man vill vara där Gud är?

Var hittar man då Gud, om man vill veta var han är? Det är en viktig fråga. Ett svar som Jesus ger handlar om vikten av att söka Gud och hans rike och hur otroligt värdefullt det blir att ‘äga’ Gud när man funnit honom. Läs Jesu ord nedan och sök skatten för egen del:

Himmelriket är som en skatt som ligger gömd i en åker. En man hittar den och gömmer den igen, och i sin glädje går han och säljer allt han äger och köper åkern. Med himmelriket är det också som när en köpman söker efter fina pärlor. Om han hittar en dyrbar pärla går han och säljer allt han äger och köper den. (Matteusevangeliet kapitel 13:44-46)

Var är Gud….i ditt liv? Det gör säkert världen till en bättre plats om han är där du är.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s