Vikten av att veta sin betydelselöshet eller att jag är värdefull

Så var jag då i går kväll på en vetenskaplig föresläsning om “Varför det finns någonting snarare än ingenting?”, med utgångspunkt från universums ursprung, expansion och förestående död (lugn, hypotesen är att det dröjer ett tag). Talaren var professor Lawrence Krauss i samarbete bl.a. med ett bokförlag nära Humanisterna.

Jag ska inte gå in så mycket på innehållet som sådant för det kan du läsa om här i Stefan Swärds blogg.

Det som jag grunnar på var det tydliga budskap som Krauss bifogade i sitt föredrag, genom att omväxlande raljera med och oväsentligförklara tron på Gud – specifikt kristen tro. Det visade sig bland annat i den provokativa undertiteln som föredraget hade: Du är mer betydelselös än du någonsin kunnat föreställa dig.

Nu menar han säkert i första hand människans litenhet i förhållande till kosmos storhet. Men frågan som ofrånkomligt följer är ju vad vi får vårt människovärde ifrån om allt har sitt ursprung i slumpartade stjärnexplosioner och om man som Krauss säger att Vetenskapen ger oss en bättre kultur än religionen.

Jag tappade lite intresse för debatten mot slutet. Vad finns det för sånger att sjunga om mörk materia och matematiska formler (nu blev nog jag lite cynisk)? Då tänker jag hellre på sången som minibrasset (barnens musikgrupp) spelade i söndagens gudstjänst, Ingemar Olssons gamla klassiker:

Du vet väl om att du är värdefull, att du är viktig här och nu, att du är älskad för din egen skull, för ingen annan är som du.

Här är länk till en enkel inspelning från i söndags. Det är barn från Frälsningsarmén Templet i Stockholm och Lidköping, med ledare. http://youtu.be/PB-t4TMspf4

Och här är en länk där Carola sjunger. http://youtu.be/4BqyUfqOZYI

Och förresten, så är det inget nytt att tänka på vår litenhet i förhållande till universum. Långt innan teleskopens tid skrev kunde kung David en sång till Gud (Psalm 8 i Psaltaren):

2Herre, vår härskare,

väldigt är ditt namn över hela jorden…
4När jag ser din himmel, som dina fingrar format,
månen och stjärnorna du fäste där,
5vad är då en människa att du tänker på henne,
en dödlig att du tar dig an honom?
6Du gjorde honom nästan till en gud,
med ära och härlighet krönte du honom.
Det är ett begränsat antal människor som följer med i professor Krauss resonemang. Men alla kan få erfara att bli krönta med Guds ära och härlighet. Det är stort.

One response to “Vikten av att veta sin betydelselöshet eller att jag är värdefull

  1. Kristallklar analys! Gillar

Leave a Reply

