På fattigdomsgränsen. Dag 1/Day 1

Så är jag igång med utmaningen i Försakelseinsamlingen. Att leva under fattigdomsgränsen. $1/dag. Min tolkning i gårdagens blogg var lite generös. 10 kr per dag ska det vara så varorna jag handlade igår får i stället räcka i sju dagar.

Här följer också min lilla videoblogg. Lite tudelad är jag faktiskt över mitt eget prat kring detta. Det handlar ju faktiskt inte om mig utan om det hopp, den rättvisa, den förvandling som vi kan skapa tillsammans i världen. Det får konsekvenser att vara en Jesu lärjunge. Därför servar jag också med en engelsk version av videodagboken.

Här är länken till Dag 1 videon. http://youtu.be/CCG9BhWmaAs

Here is link to the videoblog Day 1, in English. http://youtu.be/TlcxzCdZRX0

Min middag: Soppa på rotfrukter och trattkantareller. / Dinner today: Soup on potatoes, carrots, swede (yes, of course!), onion and autumn mushrooms (cantrels) – free of charge from the forrest. Bread and chees-spread.

IMAG0974

2 responses to “På fattigdomsgränsen. Dag 1/Day 1

  1. Ett hån mot alla arbetslösa, FAS 3-slavar, sjuka, utförsäkrade och deras anhöriga, de som inte kan välja utan varje dag året om tvingas leva i djup fattigdom.

    En arbetslöshet på mer än 8 % med 34 000 personer i FAS 3, utförsäkrade som inte har pengar till medicin, barnfattigdomen som gör att barn går hungriga när skolorna har lov, fattigpensionärer som lever i armod, de ökade kostnaderna för försörjningsstöd som hotar att knäcka kommunernas ekonomier, Socialtjänsten som hänvisar sjuka och arbetslösa till kyrkorna för att få ekonomisk hjälp att överleva. Tja det är bara några exempel på hur Sverige har förändrats de senaste åren.

    Din videoploj med att ”leva under fattigdomsgränsen” liknar mer en kul tonårsgrej för att leka fattiglapp än ett allvarligt menat projekt. Som Frälsningsarméns högsta ledare i Sverige, sätt på dig uniformen och utnyttja den maktposition du ändå har till att påverka samhällsstrukturen.

    Stackars Hanna Ouchterlony, hon sitter väl i sin himmel och gråter tårefloder, när hon ser vad som blivit av hennes frälsningsarmé.

    • Hej Gun!

      Det du säger är väldigt viktigt och jag är medveten om att det jag och andra gör en knapp vecka kan låta som och uppfattas som en ploj, som respektlöshet mot dem som varje dag kämpar med både överlevnad och värdighet.
      Du berör de stora frågorna där orättvisa satts i system både i Sverige och världen. De friska, duktiga och de som fötts i ‘rätt’ familj har makt att skydda sig i sin priviligierade plats och resten blir tiggare. Min uppfattning är tydlig – att jag både som individ och vi som samfund har ett ansvar att både motverka de övergripande orättfärdiga systemen och försöka göra något för de utsatta i det kortsiktiga perspektivet.
      Frågan som vi ställer oss med “utmaningen” i försakelseveckan, att leva 5 dagar på 50 kronor, är ett sätt att väcka oss alla som ‘har det så bra’ upp ur likgiltigheten. Det är inte bara “någon annan” som har ansvaret. För att komma in i ett personligt engagemang är det bra att någon stund ha ‘gått i någon annans skor’. Jag ser inte fattigdomen och svälten hos andra på samma sätt när jag själv gått hungrig, när jag ser andra stoppa i sig godsaker och äta sig mätta men inte jag. Vad väcker det för tankar? Vad kan jag bli kapabel att göra?
      Jag har full förståelse för din reaktion. Den är mycket äkta och beskriver verkligheten för många. Jag har dock et klart syfte med min blogg och vad den skall innehålla – att upplysa, väcka till eftertanke och få andra att långsiktigt engagera sig i de frågor som är livsviktiga för människors överlevnad och värdiga liv.
      Marie

Leave a Reply

