Förberedelser för försakelse

Fem dagar att leva på 70 kronor.

IMAG0967

Jag är nu klar med mina förberedelser för att anta utmaningen i försakelseveckan. Den veckan hålls någon gång under året i alla länder där Frälsningsarmén finns. För att kunna ge en ekonomisk offergåva till det internationella missionsarbetet avstår man något för egen del. General Linda Bond berättade i helgen om en blind tiggerska i Bangladesh som fastade en dag och gav sitt ris och sin lilla inkomst till försakelseinsamlingen.

Den utmaning som medarbetarna på Internationell Utveckling gett oss i Sverige är bl.a. att leva en vecka på fattigdomsgränsen. “Below the poverty line.” Efter svenska förhållanden skulle det vara ca 70 kronor på fem dagar.

Jag är fullt medveten om att det endast är en symbolhanling för mig. Även om jag ger en veckas lön så är det bara ett begränsat offer. Men tanken är ändå att veckans mathållning ska få mig att känna andras situation lite mer inpå bara kroppen.

Så, idag var det extrapriser som gällde. Man får ganska mycket för 70 kr. Och ändå gäller min vecka på fattigdomsnormen bara maten. Rengöringsmedel, resor, personhygien, kläder mm, allt sådant är inte medräknat. Här är mina inköp med lite kompletteringar.

IMAG0971Jag tar naturligtvis chansen att utöka sortimentet med gratisvaror – torkade trattkantareller, blåbär och äpplemos. Sommarens flit får fin utdelning nu.

Så, från i morgon, torsdag den 14 mars, är det detta jag ska leva på under fem dagar. Jag räknar med att lämna en liten filmberättarblogg också, varje dag.

Vi hörs.

One response to “Förberedelser för försakelse

  1. Pingback: Avstå. För att jag kan. | Marie Willermark

Leave a Reply

