Småprat kan leda till något stort

Det är intressant vad vanligt småprat kring ett lunchbord kan få för effekt. Hur kommer det sig, till exempel, att jag har ett granatäpple i kylskåpet? Och att jag petar ner saftiga kärnor i det mesta jag äter?

Jo, vid lunchbordet för ett litet tag sedan satt vi och småpratade. Vi hade lite olika saker i våra lunchlådor och nyttan med det ena och det andra kommenterades. Någon sa: För några år sedan hade vi granatäpplen i nästan allting vi åt. Ja, det blev ju en ‘hype’ kring hur nyttigt det var (är).

Lördagen därefter går jag och plockar i min kundvagn. Kommer till fruktdisken och ser granatäpplen. Ja, vad tror du händer? Just det, jag köper med mig ett fint exemplar – för “det kan man ju ha i nästan allt”. Och det är ju så gott.

Vad pratar vi om när vi sitter vid fikabord och bakom våra lunchlådor? Förmodligen vardagliga frågor som får oss att koppla av och behålla den goda aptiten. Och ibland kan något sägas i förbifarten som får någon annan att ändra sina vanor. Komma in på ett nytt spår i livet. Upptäcka något som funnits där hela tiden men som man varit blind för.

Så här tänker jag mig att vi delar vittnesbördet om Jesus. Rätt som det är i vardagssamtalen så blir något ur mitt liv, från mitt pågående liv i Gud – en liten bisats, en referens – en kort berättelse som når rakt in i någons livssituation.

Så umgicks Jesus med människor. Så talade han ofta om Guds rike. Det var inte stora teologiska utläggningar som tröttade folk eller färdiga fraser som upprepades respektlöst. Antingen det var ett knivskarpt profetord eller en smårolig kommentar så sa och gjorde han bara det som stämde med Faderns hjärta. (Läs bl.a. Johannes 5:19)

Slutsatsen jag drar för det goda småpratet är: Jag ska inte anstränga mig att vara fyndig eller leta efter passande bibelcitat att klämma in. Jag skall däremot ‘anstränga’ mig att vila i min gemenskap med Jesus. Han är Ordet som ska komma ur min mun. Och så är det bra att lyssna på den/de man pratar med.

DSC08656

Leave a Reply

