När tro ska praktiseras – kan det bli så här

Hur fungerar tro på Gud i praktiken? Det är en mycket relevant fråga. Om nu kristen tro handlar om att ha gemenskap med Jesus och att han finns i våra liv idag, så borde det ju märkas på något sätt. Jo, visst är det så. Därför är jag tacksam för möjligheten att dela detta aktuella exempel. Det är ledarna för Frälsningsarmén i Höganäs som delar sin berättelse från den 3 februari:

Gud är aldrig FÖR sen…

Just nu är vi i Höganäs tacksamma för så mycket.

Imorgon packar vi flyttlasset och flyttar från Vallgatan där Frälsningsarmén har levt och verkat i snart 120 år. Vi är tacksamma till Jesus vad Han har gjort där – för de människor som Han har frälst, helat och upprättat på den platsen. De senaste veckorna har trots försäljning av kårlokalen, präglats av framtidstro och välsignelser. Vår Tacksamhetsgudstjänst den 13 jan besöktes av 70 personer och den var allt annat än dyster och sentimental. Och trots att ny lokal då inte fanns, blev det uppmuntrande och Gud själv fick beröra våra hjärtan. Tack till vår utvecklingschef Christel Lindgren som förde oss genom Gudstjänsten så bra.

I helgen som gick hade vi besök av några från Eldsflamman, Nils-Erik Karlsson, Kjell  Olausson och Ludwig Fontanac, (en grupp som leder bönehelger, min anm.). På lördagskvällen tog vi med oss fanan och “intog” den nya platsen som Gud har förberett för oss. Vid avslutningsgudstjänsten (som fick bli den sista på Vallgatan) fick en man möta Gud på ett speciellt sätt. I ett mejl berättar han: “Vilken stark  upplevelse jag fick under förbönen i söndagsens gudstjänst. Jag är glad att  Jesus kallade mig till botbänken.” Han fick böja knä vid vår böneplats och  möta och överlämna sig till Gud på nytt – vilket fantastiskt sätt att avsluta på i  det gamla huset. Gud påminde oss också under helgen om varför vi är i Höganäs genom ordet från Apostlagärningarna 8 som berättar om Filippos som kallas ut på  den öde vägen. Där kom oväntat en man som bad om hjälp att förstå Bibeln.

Ikväll, drygt två veckor efter att vi lämnat det gamla huset, skrevs avtalet för vår nya lokal som Gud verkligen har givit oss – en affärslokal (som inte var ledig för tre veckor sedan). Stort, stort tack till vår förvaltningschef Elisabeth Beckman för allt arbete med avtalet. Lokalen vi flyttar till har ett läge som är handplockat av Herren, en planlösning som kommer att passa perfekt för det vi vill göra och vi förstår att det är Gud som har öppnat denna dörren.

Vi har, sedan vi la ut fastigheterna till försäljning, sagt att Gud aldrig är för sen och det har han verkligen visat. (Ni som känner oss vet att tålamod inte är vår mest “mogna” frukt). I allt detta har vi dock VETAT att Gud har haft det i sin hand.

Nu vänder vi blad här i Höganäs. Vi ser verkligen fram mot att se vad Gud har i  beredskap för oss. Nu ska vi ägna oss åt våra nyfrälsta och “snartfrälsta”, åt kontakter som vi har inom räckhåll. Stå gärna med oss i bön!
Med önskan om att Jesus ska ge dig det du behöver.
Marie & Mathias Blomberg,
Kårledare Höganäs

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s