Se på fåglarna – vid fågelbordet

Det är vilsamt att titta på fåglarna som kommer och äter av det som jag serverar i trädgården. Denna helg tänkte jag förena nöje med nytta och delta i ornitologernas fågelräkning vid husknuten. Utförlig beskrivning om det här.

Lördag morgon var det som vanligt rush till de tre bespisningsställena och talgbollhållaren – men då hann jag inte räkna. Ja, det var inga problem att se de tre ekorrarna som alltid är först att ta för sig. En kryper in i lilla huset med en plåtask för frö och jordnötter. Han skvätter solrosfröskal omkring sig och tittar emellanåt ut vid ingången som för att kolla om det händer något kul där ute. Den andre har utvecklat en teknik att dra till sig en frömatare från grenen han sitter på. Den tredje äter av smulorna från de företagsammas bord.

Lördag eftermiddag kom och jag var beredd med liten kikare och anteckningsblock men då var det bara några talgoxar och en blåmes som dök upp. Var är ni andra när jag behöver er? Anar jag själviska motiv i mitt till synes altruistiska matande?

Jag kan naturligtvis inte låta bli att fundera på om Jesus hade koll på hur det är för fåglarna i Norden en snörik och kall vinter. Han råder oss att “Se på himlens fåglar…er himmelske fader föder dem” (Matt 6:26). Och det är väl i och för sig sant. De flesta vinterfåglar klarar sig på vad naturen har att ge, men nog har de glädje av att vi människor samarbetar med vår himmelske fader. Våra insatser kan väl ses som en liten kompensation för att vi genom vårt behov av s.k. utveckling undanröjer livsbetingelserna för många djurarter.

Nåväl. Det blev afton och det blev söndag morgon och några fler tillfällen att spana ut i trädgården. På eftermiddagen gör hackspetten ett par vändor till talgbollarna, talgoxarna verkar vara många men blir aldrig fler än fem samtidigt och en skygg flerfärgad besökare är troligen en bofink.

Allt detta är nu rapporterat och därmed har jag ännu en gång gjort något för första gången i mitt liv.

Här följer några bilder på ekorrarna. De är tagna förra vintern.

S S

2 responses to “Se på fåglarna – vid fågelbordet

  1. Pingback: Jag är upprörd! (Som en kvällstidningsrubrik) | Marie Willermark

  2. Härligt Marie att du kan koppla av och ägna en stund åt vinterfåglarna och ekorrarna. Tack för din mail.

Leave a Reply

