ABBA, Frälsningsarmén och jag

Det är säkert inte lätt att vara kändis. Många vill ha del av strålglansen som sprids kring dem som får medial uppmärksamhet. Är kändisarna dessutom den fortfarande väldsberömda gruppen ABBA så innebär det ju också en koppling till bra musik och trevliga människor.

Jag och Frälsningsarmén är inte sämre än att vi hoppar på det här tåget nu när SVT sänder en dokumentär i tre delar. (Länk här. Ca 36 min in i avsnitt 2 ser man några bilder från framträdandet med frälsningssoldattjejer i Göteborg.)

Innan gruppen fick sitt korta namn hette de Björn, Benny, Frida och Agneta. De hade 1970/71 en jättehit med sången “Hej gamle man.” Den handlade om en frälsningssoldat som stod vid torget. Björn Ulveaus, som skrev texten, visade prov på eftertanke och reflekterade kring livsfrågorna redan innan han blev aktiv i föreningen för sekulära humanister.

Att sången låg på svensktoppen sammanföll med att Frälsningsarmén anordnade sitt första Riksungdomsting i Göteborg, januari 1971. Påpassligt nog kontaktades gruppen och de kom för att medverka i Tingets konsert i Konserthuset. Som extra sound till refrängen ville de ha en grupp unga strängmusikanter att sjunga med.  Mer om detta berättas på vår hemsida här – med bilder och musik.

Vad jag också minns av den kvällen är att Göteborgs-Posten gjorde ett reportage och skulle ha några unga frälsningssoldater på en bild. Där hamnade jag med en gitarr i handen. Lyckligtvis hade jag lärt mig två ackord – även om jag inte kunde spela. Men det hördes ju inte på bilden.

Det var en stor kväll för mig. Jag som satte upp bilder på och köpte skivor av Hootenanny Singers när klasskompisarna lärde känna Beatles.

När ABBA sedan vann Eurovisionschlager finalen i Brighton 1974 bodde jag i England och jobbade på Frälsningsarméns barnhem The Haven i London. Jag var mäkta stolt över mina landsmän. Alla tyckte om gruppen och sången. Vår städerska Elsie, som var en riktig cockney dam (hon tjuvrökte på toaletterna) kom på morgonen efter segern och gnolade friskt Waterloo, da da da, da da da, da da da.

Gud välsigne Björn, Benny, Anni-Frid och Agneta! De har bidragit med så mycket bra text och musik om både det lättsamma och svåra i livet. Jag tror att de, i sin goda generositet, bjuder på att andra drar lite nytta av deras strålglans.

4 responses to “ABBA, Frälsningsarmén och jag

  1. Christer Anderspn

    Alltid intressanta texter i Din blogg och nu med ABBA.
    Hälsningar Christer, Lidköping vid Vänern

  2. Maj-Britt Alvarsson

    Vår härliga Frälsningsarmé!

Leave a Reply

