Det kunde lika gärna varit jag

Det var faktiskt mer än en julkonsert som jag var på i Berwaldshallen i eftermiddag. Det var också releaseparty (kan man väl säga) för albumet Det kunde lika gärna varit jag – en salig samling sångerskor #1. Det var också ett julinsamlings/julgryte event. (Läs mer här)

Skivan har kommit till på initiativ av Anna Stadling som samlat ihop kollegor som Helen Sjöholm, gruppen Cookies N Beans (vilken härlig strängmusik!) m.fl. för att väcka eftertanke och bidra med pengar till den hjälp och omtanke som förmedlas genom Frälsningsarmén.

Konserten var enastående. Hjärna och hjärta berördes. Både genom året-runt-sånger som finns på CD:n och julklassiker som tog tag i en. O, helga natt med Magnus Ahlström och Vasakårens musikkår VAR helig beröring!

Men, jag var också så glad åt Anna Stadlings kommentar som stod skrivet på programmet. När vi gör något för andra så är det inte välgörenhet utan på grund av “medmänsklighet och allas lika rätt”.

Grunden för julinsamling och konsert är mänskliga rättigheter. Antingen vi är den som ger eller tar emot så är vi likvärdiga. Det kunde varit jag som var i den andres kläder. Men konserten påminde också om att det finns gudomliga rättigheter. Julen handlar ju om att Jesus kommer med erbjudandet att den som tar emot honom får “rätten att bli Guds barn”. (Johannesevangeliet 1:12)

Insikten att livet kan förändras och jag blir den behövande inger respekt och kanske lite oro. Insikten att Gud redan har förändrat förutsättningarna för livet och erbjuder sig att gå vid min sida är en ännu bättre rätt. Det inger respekt och borde väcka en längtan. Det är en rätt som doftar himmelskt. Det är både en förrätt, huvudrätt och efterrätt.

Det kan lika gärna bli du som föds denna jul – på ett nytt sätt.

One response to “Det kunde lika gärna varit jag

  1. Maj-Britt Alvarsson

    Tack alla medverkande för en helt igenom fin konsert. Man kände julstämning.

Leave a Reply

